Χρώμα και φως επαναφέρουν τη ζωή στα βιτρό παράθυρα της Αβάνας

Σε μια πρώην αριστοκρατική γειτονιά της πρωτεύουσας της Κούβας, τα βιτρό παράθυρα εξακολουθούν να λάμπουν σε αυτά που κάποτε ήταν τα πολυτελή οικογενειακά σπίτια των πλουσίων.

Τα σπίτια, τα οποία χρονολογούνται κυρίως από την ακμή της Αβάνας τον 20ό αιώνα, βρίσκονται σήμερα σε διάφορα στάδια συντήρησης, άλλα μεγαλοπρεπή, άλλα ετοιμόρροπα.

Ωστόσο, σιγά-σιγά, όταν τα χρήματα και οι πόροι το επιτρέπουν, τα παράθυρα που διαθέτουν αποκαθίστανται σχολαστικά από μια αφοσιωμένη ομάδα, η οποία επιδοτείται από το κράτος.

«Θέλουμε να κρατήσουμε αυτή την τέχνη ζωντανή, θα ήταν υπέροχο να μην τη χάσουμε», δήλωσε η Μιρέλ Βασκέζ, η οποία διδάσκει αποκατάσταση βιτρό στην κρατική σχολή Gaspar Melchor de Jovellanos στην Αβάνα και επιβλέπει μια ομάδα πέντε επαγγελματιών αποκατάστασης, όλοι εκπαιδευμένοι από την ίδια.

Η Βασκέζ έχει εντοπίσει περίπου 500 βιτρό παράθυρα στη γειτονιά Vedado που κάποτε στέγαζε τα πιο πολυτελή σπίτια της κουβανικής πρωτεύουσας,πολλά από αυτά χτίστηκαν με χρήματα από την τότε ακμάζουσα βιομηχανία ζαχάρου.

Τα περισσότερα από τα μεγαλοπρεπή παλιά σπίτια δεν εξυπηρετούν πλέον οικιστικό σκοπό, αφού κρατικοποιήθηκαν και μετατράπηκαν σε γραφεία ή πρεσβείες.

Στην Αβάνα υπάρχει μεγάλη ποικιλία παραθύρων, συμπεριλαμβανομένων μερικών από τα πρώτα παραδείγματα σε αποικιακό στιλ, σε σχήμα χρωματιστών βεντάλιων με ξύλινα πλαίσια, τα οποία έγιναν σύμβολο της ιστορικής Παλιάς Αβάνας, που ιδρύθηκε τον 16ο αιώνα.

Στη συνέχεια, από τον 20ό αιώνα και έπειτα, τα σπίτια των πλουσίων στο Vedado διακοσμήθηκαν με στυλ από την Ευρώπη, με βιτρό παράθυρα που αρχικά εισάγονταν από εργαστήρια της Γαλλίας και της Ισπανίας και στη συνέχεια κατασκευάζονταν τοπικά.

«Το επιθετικό» κλίμα

Καθώς η οικονομική τύχη της χώρας έχει μειωθεί σε συνδυασμό με ένα υγρό, τροπικό κλίμα που είναι «πολύ επιθετικό για τα βιτρό», πολλά από τα πολύχρωμα θαύματα έχουν πέσει σε αποσύνθεση, δήλωσε η Βασκέζ.

Οι ρωγμές, τα τμήματα που λείπουν και ο παραμορφωμένος μόλυβδος είναι οι πιο συχνές επιδιορθώσεις που πρέπει να κάνει η ομάδα της.

Επιπλέον, παρά την κυβερνητική υποστήριξη για την εργασία τους, μερικές φορές πρέπει να παλέψουν για να προμηθευτούν τα υλικά που χρειάζονται, καθώς η χώρα αντιμετωπίζει τη χειρότερη οικονομική κρίση των τελευταίων δεκαετιών.

Η Λίντα Βιαμόντες ντε λα Τόρε, 32 ετών, εργάζεται ως συντηρήτρια υπό τη διεύθυνση της Βασκέζ εδώ και δύο χρόνια, μετά από μια αρχική σταδιοδρομία στον τομέα της υγειονομικής περίθαλψης, και έχει συνεργαστεί στην επισκευή των παραθύρων δύο εκκλησιών της Αβάνας.

«Είναι πολύ ικανοποιητικό» όταν ένα παράθυρο είναι σε θέση να «ανακτήσει την αρχική του εμφάνιση», δήλωσε στο AFP καθώς εργαζόταν σε ένα πάνελ από μια νεογοτθική εκκλησία.

Τα παράθυρα της Αβάνας – μερικά από τα καλύτερα παραδείγματα βιτρό στην Καραϊβική – και η δεξαμενή αναγνωρισμένων συντηρητών της, ώθησαν τον οργανισμό πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO και την Ευρωπαϊκή Ένωση να δρομολογήσουν ένα πρόγραμμα για να φέρουν νέους από άλλες περιοχές της περιοχής στην Κούβα για εκπαίδευση στον τομέα αυτό.

Η 26χρονη Χλόη Καντέτ, φοιτήτρια σχεδίου από το Τρινιντάντ και Τομπάγκο και μία από τους δικαιούχους, δήλωσε ότι εξεπλάγη από την «ιστορική αρχιτεκτονική της πόλης και τον τρόπο με τον οποίο διατηρείται τόσο καλά».

Ο συμφοιτητής του Φράνκλιν Αλμπέρτο Σάντσεζ, ένας 32χρονος από τη Δομινικανή Δημοκρατία, δήλωσε στο AFP ότι έμαθε τα πάντα, από την κατασκευή γυαλιού μέχρι τις ασφαλείς τεχνικές κοπής.

«Στη χώρα μου δεν υπάρχει εκπαίδευση στην αποκατάσταση και συντήρηση βιτρό», είπε, με σχέδια να εφαρμόσει όσα έμαθε στην πατρίδα του.

«Αυτό ήταν το καλύτερο μέρος για αυτό το μάθημα».

Πηγή: AFP

www.ertnews.gr

Ντάνιελ Στάνκοβιτς