Γ. Γ. Εμπορίου και Καταναλωτή: Οι έλεγχοι στην αγορά για αισχροκέρδεια είναι συνεχείς και καθημερινοί

Όλα τα πρόστιμα τα οποία έχουν μπει μέχρι στιγμής σε εταιρίες, είτε για πλασματικές εκπτώσεις, είτε για αθέμιτη κερδοφορία, στη συντριπτική τους πλειονότητα εισπράττονται, είπε στην ΕΡΤ ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Καταναλωτή Σωτήρης Αναγνωστόπουλος. Υπάρχει βέβαια το χρονικό περιθώριο των 60 ημερών προκειμένου οι εταιρείες να προσφύγουν, εφόσον το θέλουν, στα δικαστήρια.

Ο τελευταίος έλεγχος, αυτός ο οποίος απέδωσε και τα πρόστιμα των 2 εκατ. ευρώ σε πολυεθνικές για αθέμιτη κερδοφορία έγινε τους τελευταίους μήνες από το καλοκαίρι μέχρι και το Σεπτέμβριο, είπε.

Ωστόσο οι έλεγχοι συνεχίζονται και είναι καθημερινοί, είναι συνεχείς σε όλα τα σημεία της αγοράς. Δεν είναι μόνο στις πολυεθνικές επιχειρήσεις, είναι στις επιχειρήσεις λιανικής, στις εμπορικές επιχειρήσεις, σε άλλες παραγωγικές επιχειρήσεις, παντού. Στις πολυεθνικές επιχειρήσεις όμως, υπάρχουν κάποια σημεία τα οποία δημιούργησαν απορίες στους ελεγκτικούς μηχανισμούς, με αποτέλεσμα να γίνει ενδελεχής έλεγχος σε όλους του κωδικούς τους.
Εκεί βρέθηκαν κάποιες παρατυπίες που οδήγησαν στην επιβολή προστίμων, επειδή υπήρξε υπέρβαση του μέγιστου περιθωρίου κέρδους που επιτρέπεται για τα προϊόντα αυτά που είναι βασικά προϊόντα για την ανθρώπινη διαβίωση.

  • Η αισχροκέρδεια θέλω να είμαι σαφής απέναντι σε αυτό, δεν είναι ο βασικός λόγος για τον οποίο έχουν αυξηθεί οι τιμές. Αυτό πρέπει να είναι σαφές.

Οι τιμές θα αυξάνονταν ούτως ή άλλως, όπως έχουν αυξηθεί σε όλο τον κόσμο. Ωστόσο, η αύξηση των τιμών έχει οδηγήσει ορισμένους επιχειρηματίες να βγάλουν το κάτι παραπάνω, επειδή γνωρίζουν ότι οι καταναλωτές δεν έχουν αίσθηση το πού ακριβώς βρίσκονται οι τιμές λόγω της διαρκούς αύξησής τους, με αποτέλεσμα να αυξάνουν τις τιμές περισσότερο από το κανονικό. Αυτό οδήγησε στην επιβολή των προστίμων.

Τώρα σε ότι αφορά την το ύψος του προστίμου, επειδή αναφέρεστε στο τι έχουν βγάλει όλοι αυτοί και αν το πρόστιμο τελικά είναι πραγματικά αποτρεπτικό, να υπενθυμίσω ότι το πρόστιμο αυτό έχει δύο βασικές παραμέτρους:

  • Η μία είναι το χρηματικό πρόστιμο που για αυτού του είδους επιχειρήσεις είναι και το λιγότερο.
  • Το βασικότερο είναι ότι έχουν κατονομαστεί οι επιχειρήσεις αυτές. Δηλαδή ξέρετε πλέον ποιες είναι οι επιχειρήσεις οι οποίες έχουν παραβεί το μέγιστο περιθώριο κέρδους και δεν είναι κάτι που αφήνεται στη φαντασία του καταναλωτή, όπως στο παρελθόν.

Αυτό, πιστέψτε με, έχει πολύ μεγαλύτερη σημασία για αυτές τις επιχειρήσεις. Το συνολικό ύψος του προστίμου χρηματικό και στη φήμη της επιχείρησης, είναι πολύ, πολύ μεγαλύτερο.

  • Αυτή τη στιγμή ελέγχονται άλλες 5 πολυεθνικές επιχειρήσεις. Όμως ελέγχονται και οι μικρότερες ελληνικές επιχειρήσεις, οι επιχειρήσεις λιανικής πώλησης είναι ήδη στο μικροσκόπιο.

Πρόκειται για έναν ενδελεχή έλεγχο, ο οποίος περιλαμβάνει πολλές συνδιαλλαγές με την επιχείρηση, η οποία θα πρέπει να εξηγήσει για ποιο λόγο έχει προβεί σε αυτές τις ανατιμήσεις, και αν αυτό αποδειχτεί επαρκές, δεν θα δεχτεί πρόστιμο, αλλά αν δεν αποδειχθεί επαρκές θα επιβληθούν αυστηρά πρόστιμα.

Έχει αποδειχθεί ότι οι μεγαλύτερες αυξήσεις των τιμών παρουσιάζονται εκεί που υπάρχει μια περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Τα είδαμε και στη Θεσσαλία σε κάποιες περιπτώσεις. Δυστυχώς στη μεγάλη καταστροφή την οποία έγινε όπως και παλαιότερα με την κρίση του ελαιόλαδου μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία, όπως και άλλες περιπτώσεις τέτοιες.

Άλλη περίπτωση είναι επιχειρήσεις οι οποίες απολαμβάνουν ένα πολύ μεγάλο μερίδιο αγοράς, δηλαδή δεν έχουν πολλούς και καλούς ανταγωνιστές. Αυτές οι επιχειρήσεις έχουν μεγαλύτερες δυνατότητες να αυξήσουν τις τιμές.

Με το ελαιόλαδο δυστυχώς συμβαίνει το ίδιο ακριβώς όπως και με άλλες κατηγορίες προϊόντων, τα οποία έχουν χρηματιστηριακή αξία, δηλαδή είναι διεθνώς εμπορεύσιμα, όπως συμβαίνει με το πετρέλαιο.

Το ελαιόλαδο έχει αποκτήσει μια πολύ υψηλή αξία λόγω της χαμηλής παραγωγής των τελευταίων δύο ετών στην Ελλάδα.

Οι τιμές έχουν αυξηθεί πολύ περισσότερο, όπως προκύπτει και από τα επίσημα στοιχεία της ευρωπαϊκής στατιστικής υπηρεσίας Eurostat, στις χώρες οι οποίες παράγουν κιόλας ελαιόλαδο, επειδή ακριβώς οι πολίτες τους έχουν εξοικειωθεί με τη χρήση του ελαιόλαδου στην καθημερινή τους διατροφή.

Στα σουπερμάρκετ, έχουμε ήδη 598 κωδικούς προϊόντων που συμμετέχουνστην πρωτοβουλία Μείωση Τιμής. Αυτό σημαίνει ότι τα προϊόντα αυτά έχουν μείωση τιμής σε σχέση με την 19η Σεπτεμβρίου 2023 τουλάχιστον κατά 5%. Και αυτή η τιμή θα μείνει τόσο χαμηλή ή και χαμηλότερη, για τουλάχιστον έξι μήνες από την ανακοίνωσή της. Δεν επιτρέπεται σε καμία περίπτωση να γίνει αύξηση της συγκεκριμένης τιμής.

www.ertnews.gr

Κυριάκος Καρυώτης

Αφήστε μια απάντηση