«Πειρασμός» στο Skrow – Συνέντευξη με τον ηθοποιό Κώστα Ξυκομηνό

«Πειρασμός» στο Skrow – Συνέντευξη με τον ηθοποιό Κώστα Ξυκομηνό

Ο Πειρασμός (Temtacio), το πολυβραβευμένο έργο του αιρετικού Καταλανού συγγραφέα Κάρλες Μπάτλιε, ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στο Skrow, σε σκηνοθεσία Θανάση Δόβρη.

Για τα συναισθήματα που ένιωσε στην πρώτη ανάγνωση του έργου, τις προκλήσεις του ρόλου αλλά και τα μηνύματα που περνά ο Πειρασμός, μιλάει στη «Ραδιοτηλεόραση» ο ηθοποιός Κώστας Ξυκομηνός.

Μιλήστε μας για τον Πειρασμό του Μπάτλιε. Τι πραγματεύεται;

Ο Πειρασμός είναι η ιστορία τριών ανθρώπων, της Αΐσα, μιας νεαρής Μαροκινής μετανάστριας, του Γκιλιέμ, ενός αντικέρ και παράνομου διακινητή ανθρώπων, και του Χασάν, ενός μεσήλικα που φτάνει στην Ευρώπη από την Αφρική με τις γνωστές πλέον βάρκες-φέρετρα. Μια αλληλουχία διλημμάτων και παρεξηγήσεων θα οδηγήσει και τους τρεις να κάνουν λανθασμένες επιλογές με απρόβλεπτες συνέπειες. Ο Πειρασμός είναι ένα τολμηρό έργο, για τη σύγκρουση των πολιτισμών, την ξενοφοβία, την επικοινωνία, τη μνήμη, την ταυτότητα, αλλά και τη σύγχρονη φοβική Ευρώπη, στην εποχή της κρίσης των αξιών της.

Τι συναισθήματα σας προκάλεσε η πρώτη του ανάγνωση;

Όταν διάβασα πρώτη φορά το έργο, συγκινήθηκα από τις εικόνες που αναδύθηκαν μέσα από τη γραφή του Κάρλες Μπάτλιε. Ένιωσα αγάπη γι’ αυτά τα πρόσωπα. Ήρθαν αντιμέτωποι με τόσους υπαρξιακούς πειρασμούς, με το σκληρό παιχνίδι της μοίρας, με την ίδια τη συνείδησή τους, με την αβεβαιότητα της ρευστής εποχής που ζούμε και βίωσαν ακραίες και εφιαλτικές καταστάσεις. Το κείμενο με έκανε να συν-αισθανθώ μαζί τους και να βρεθώ στη θεατρική σκηνή για να μοιραστώ μαζί με το κοινό τις εμπειρίες του Χασάν, της Αΐσα και του Γκιλιέμ.

Ποιος είναι ο ρόλος σας και ποιες είναι οι προκλήσεις του;

Ο ρόλος μου είναι ο Μαροκινός οικονομικός μετανάστης Χασάν, που φτάνει στην Ισπανία αναζητώντας την κόρη του, που είχε φύγει πριν από αυτόν και ταυτόχρονα αναζητεί δουλειά, για να βοηθήσει τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειάς του, που έμειναν πίσω στο φτωχικό Αΐτ Μπενχατού. Η μεγαλύτερη πρόκληση για αυτόν τον ρόλο ήταν το πώς ένας Δυτικός ηθοποιός θα ερμηνεύσει, το πώς θα πλησιάσει το πρόσωπο αυτό με ενσυναίσθηση και όχι παίζοντας γραφικά έναν ήρωα που προέρχεται από άλλον πολιτισμό, έχει άλλη θρησκεία, άλλες ανάγκες, άλλη οπτική για τη ζωή, άλλες συνήθειες, άλλες μνήμες και άλλες ουσιαστικές ανάγκες. Μπορεί την οικονομική κρίση να τη νιώθουμε στο πετσί μας και εμείς στην Ελλάδα, αλλά αυτό που ζουν όλοι οι μετανάστες και πρόσφυγες είναι πολύ πιο τραυματικό και οδυνηρό. Αν ο Δυτικός πάρει την απόφαση να μεταναστεύσει, ταξιδεύει με ασφάλεια και συνήθως γίνεται αποδεκτός στον προορισμό του. Ενώ αυτός που ξεκινά από άλλες περιοχές του πλανήτη προς τις αναπτυγμένες χώρες, ταξιδεύει κάτω από πολύ επικίνδυνες συνθήκες και, αν καταφέρει να μείνει ζωντανός  συνήθως δεν γίνεται αποδεκτός.

Μέσα από τις πρόβες, την προσωπική μου αναζήτηση και τη μέθοδο του σκηνοθέτη της παράστασης, Θανάση Δόβρη, οδηγήθηκα στο να δω, μέσα από τον Χασάν, τη διαχρονική και πανανθρώπινη έννοια της ικεσίας. Μέσα απ’ αυτήν έψαξα και τις άλλες εκφάνσεις του χαρακτήρα και της κατάστασής του. Την αγνότητα και την αθωότητα, που θυσιάζονται στο όνομα των πειρασμών της «μαγευτικής» Δύσης. Την ανάγκη για αποδοχή από τους κατοίκους της χώρας που μεταναστεύουν, την αναζήτηση νέας ταυτότητας, την επιρροή της οικονομικής παγκοσμιοποίησης και τη διάβρωση που επιφέρει αυτή στις ψυχές αυτών των ανθρώπων.

 

Ποια είναι τα πιο σημαντικά μηνύματα που περνά, κατά τη γνώμη σας, ο Πειρασμός;

Το έργο είναι πολυεπίπεδο. Οι ήρωές του πολυσύνθετοι και οι καταστάσεις που βιώνουν πολυπαραγοντικές. Μέσα από τη γραφή του, ο συγγραφέας μας υπενθυμίζει ότι μες στην παραμορφωμένη εποχή των εφήμερων εικόνων, του θεάματος και του κέρδους που ζούμε, η μνήμη θολώνει. Αξίες, όπως η ελευθερία, η δικαιοσύνη, ο σεβασμός στο διαφορετικό, στο ξένο, η αγάπη, η αδερφοσύνη, η αλληλεγγύη, η ενσυναίσθηση και τόσες άλλες, που ομορφαίνουν την ύπαρξή μας, δεν πρέπει να τις θεωρούμε δεδομένες. Ο αγώνας της μνήμης ενάντια στη λήθη πρέπει να είναι καθημερινός και σκληρός. Αλλιώς το σούρουπο της άνοιας, που ήδη πλανάται από πάνω μας, θα γίνει έρεβος.

Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας;

Προς το παρόν χαίρομαι την εμπειρία της παράστασης και τη συνεργασία μου με τους αγαπημένους συναδέλφους μου. Προσχέδια προτάσεων υπάρχουν για την καλοκαιρινή θεατρική σεζόν, αλλά το μόνο βέβαιο είναι ότι τίποτα δεν είναι βέβαιο σ’ αυτή τη ζωή.

 

 

Λίγα λόγια για το έργο  

Ο Πειρασμός είναι η ιστορία τριών ανθρώπων, της Αΐσα, μιας νεαρής Μαροκινής μετανάστριας, του Γκιλιέμ, ενός αντικέρ και παράνομου διακινητή ανθρώπων, και του Χασάν, ενός μεσήλικα που φτάνει στην Ευρώπη απ’ την Αφρική με τις γνωστές πλέον βάρκες-φέρετρα. Μια σειρά συμπτώσεων και παρεξηγήσεων θα τους παρασύρει σε όλες τις πιθανές λανθασμένες αποφάσεις. Μέσα σ’ ένα υπόκωφο, ονειρώδες σκηνικό σύμπαν, »δανεισμένο» απ’ την γκαλερί του »σωτήρα» της Γκιλιέμ, η θανατηφόρος Αΐσα, με όχημα τον παράδοξο και παραμορφωμένο κόσμο του θεάματος, θα συγκρουστεί μετωπικά με τα δυο αρσενικά αρχέτυπα του πατέρα και του εραστή, σε μια μάχη χωρίς έλεος, σε μια σύγχρονη τραγωδία.

Είναι, άραγε, ο πειρασμός η θεολογική υπόσταση του ενστίκτου; Μήπως χρειαζόμαστε τους πειρασμούς, για να αντέξουμε την αγριότητα; Μήπως, τελικά, ο πειρασμός, κρυμμένος πίσω απ’ τη θρησκεία, είναι το συγχωροχάρτι της βίας;

Την ώρα που το φάντασμα της ξενοφοβίας πλανάται πάνω απ’ τον πλανήτη, ο Πειρασμός είναι ένα συγκλονιστικό έργο για τη σύγκρουση των πολιτισμών, την επικοινωνία, τη μνήμη, την ταυτότητα, αλλά και τη σημερινή Ευρώπη, στην εποχή της ριζικής της μεταμόρφωσης. Μια καίρια ματιά στις παλιές και τις νέες φυλετικές αναστολές και έχθρες, που πρόσφατα αποψύχθηκαν, αφού ποτέ δεν εξαλείφθηκαν, και που αναμειγνύονται πλέον με τον φόβο που παράγει η ανασφάλεια της ρευστής μοντέρνας ύπαρξης. Για την Αΐσα, τον Γκιλιέμ και τον Χασάν, η ζωή είναι ένα απόλυτα προσωπικό show, χωρίς δικαίωση. Θα γλιτώσουν, όμως, απ’ τη Νέμεση; Τα ποντίκια θα γλιτώσουν από τη φάκα; Με τα όρια μεταξύ θύτη και θύματος απολύτως ρευστά, το κυνήγι του πειρασμού για τους τρεις ήρωες μόλις ξεκίνησε.

 

Συντελεστές

Μετάφραση: μεταφραστική Ομάδα Els de Paros

Σκηνοθεσία-δραματουργία: Θανάσης Δόβρης

Σκηνικά: Μάριος Ράμμος

Κοστούμια: Ιφιγένεια Νταουντάκη

Σχεδιασμός φωτισμών: Στέλλα Κάλτσου Βοηθοί σκηνοθέτη: Μαρία Αποστολακέα, Βάσια Ατταριάν

Προβολές video: Σύλλας Τζουμέρκας

Φωτογραφίες promo/Teaser: Πάτροκλος Σκαφίδας

Φωτογραφίες παράστασης: Γιάννης Καραμπάτσος

 

Παίζουν:

Ζωή Μυλωνά, Κώστας Ξυκομηνός, Σεραφείμ Ράδης

 

Ημέρες και ώρα παραστάσεων: Δευτέρα & Τρίτη στις 21:00

Τιμές εισιτηρίων: 13€ κανονικό, 10€ φοιτητικό, 8€ ανέργων/ΑμεΑ

Διάρκεια: 95′

Προπώληση εισιτηρίων 

www.skrowtheater.com

Τηλ.: 2108938111

 

Skrow

Αρχελάου 5, Παγκράτι

Τηλ.: 210 72 35 842

www.ert.gr

Μαρίνα Μπουκουράκη
image}

Αφήστε μια απάντηση