
Μία
από
τις
χειρότερες
εβδομάδες
από
τον
περασμένο
Αύγουστο
έκλεισε
το
χρηματιστήριο
Αθηνών
σήμερα,
χάνοντας
σχεδόν
8%,
υπό
το
βάρος
της
διεθνούς
αβεβαιότητας
που
δημιούργησε
ο
Αμερικανός
πρόεδρος,
Ντόναλντ
Τραμπ.
Ειδικότερα,
ο
Γενικός
Δείκτης
έκλεισε
με
απώλειες
4,83%
στις
1.597,55
μονάδες,
ενώ
σήμερα
κινήθηκε
μεταξύ
1.578,52
μονάδων
(-5,97%)
και
1.664,93
μονάδων
(-0,82%).
Ο
τζίρος
ανήλθε
στα
415
εκατ.
ευρώ
και
ο
όγκος
στα
94,2
εκατ.
τεμάχια,
ενώ
μέσω
προσυμφωνημένων
πράξεων
διακινήθηκαν
3,2
εκατ.
τεμάχια
αξίας
21,6
εκατ.
ευρώ.
Η
ελληνική
αγορά
ακολούθησε
το
σοκ
της
επιβολής
των
«αμοιβαίων»
δασμών
από
την
αμερικανική
κυβέρνηση
όπως
και
όλες
οι
Ευρωπαϊκές
αγορές
Ο
δείκτης
υψηλής
κεφαλαιοποίησης
έκλεισε
με
πτώση
5,15%
στις
3.923,66
μονάδες,
ενώ
στο
-4,08%
ολοκλήρωσε
τις
συναλλαγές
και
ο
Mid
Cap
στις
2.478,45
μονάδες.
Ο
τραπεζικός
δείκτης
έκλεισε
με
απώλειες
7,15%
στις
1.459,91
μονάδες.
Σε
επίπεδο
εβδομάδας,
ο
γενικός
δείκτης
έκλεισε
με
απώλειες
7,96%,
ενώ
ο
FTSE
25
υποχώρησε
κατά
8,68%.
Ωστόσο,
ο
τραπεζικός
δείκτης
έκλεισε
με
πτώση
12,32%.
Ενός
δασμού,
μύριοι
έπονται
Η
ελληνική
αγορά
ακολούθησε
το
σοκ
της
επιβολής
των
«αμοιβαίων»
δασμών
από
την
αμερικανική
κυβέρνηση
όπως
και
όλες
οι
ευρωπαϊκές
αγορές
επισκιάζοντας
κάθε
άλλη
οικονομική
είδηση,
σύμφωνα
με
τον
Μ.
Χατζηδάκη
της
Beta
Securities.
Παρά
τα
επιμέρους
υποστηρικτικά
θεμελιώδη
και
την
περιορισμένη
έκθεση
της
ελληνικής
οικονομίας
στους
δασμούς
των
ΗΠΑ,
οι
επενδυτές
προχώρησαν
σε
κινήσεις
μείωσης
ρίσκου
με
επιθετικό
τρόπο
υπό
το
πρίσμα
της
αβεβαιότητας
που
συνεπάγεται
η
περίοδος
μέτρων
και
αντίμετρων
από
τους
εμπορικούς
αντισυμβαλλόμενους.
Στον
πυρήνα
της
λογικής
του
ξεπουλήματος
της
αγοράς
βρίσκεται
η
τιμολόγηση
πρόβλεψης
για
υψηλότερη
πιθανότητα
ύφεσης
στις
ΗΠΑ
και
τις
μεγαλύτερες
οικονομίες
της
Ευρωπαϊκής
Ένωσης.
Είτε
θεωρηθεί
ως
διαπραγματευτική
τακτική
είτε
ως
σοβαρή
προσπάθεια
μείωσης
του
εμπορικού
ελλείμματος
των
ΗΠΑ,
η
κλίμακα
αύξησης
των
δασμών
απειλεί
να
επιβαρύνει
τις
παγκόσμιες
εμπορικές
ροές,
να
περιορίσει
την
επενδυτική
διάθεση
και
να
υποδαυλίσει
τις
πληθωριστικές
πιέσεις,
οι
οποίες
ενδέχεται
να
μειώσουν
σημαντικά
τις
καταναλωτικές
δαπάνες.
Παράλληλα
όλες
οι
παρελκόμενες
επενδυτικές
δραστηριότητες
που
αφορούν
εξαγορές,
συγχωνεύσεις
ή
διασυνοριακές
χρηματοδοτήσεις
έχουν
παγώσει
καθώς
η
έλλειψη
ορατότητας
καθιστά
εξαιρετικά
επισφαλή
την
μοντελοποίηση
του
μεσοπρόθεσμου
μέλλοντος.
Ο
κύκλος
μέτρων-αντίμετρων
Η
εμφάνιση
τέτοιων
διακυμάνσεων
με
ένταση
και
διάρκεια
είχε
κάμποσο
καιρό
να
κάνει
την
εμφάνιση
της
στα
χρηματιστήρια
(Ουκρανική
κρίση,
Φεβ.
2022)
και
είναι
λογικό
να
έχει
προβληματίσει
ως
προς
την
δυνητική
της
έκταση
την
επενδυτική
κοινότητα.
Πλέον
τα
θεμελιώδη
έχουν
περάσει
σε
δεύτερη
μοίρα,
η
προσέγγιση
της
αγοράς
γίνεται
στην
λογική
της
επόμενης
ημέρας
καθώς
η
ροή
πληροφοριών
στο
μέτωπο
των
δασμών
έχει
υψηλό
επιδραστικό
δείκτη,
όπως
φάνηκε
μετά
την
απάντηση
της
Κινεζικής
κυβέρνησης
με
την
επιβολή
δασμών
34%
στα
αμερικανικά
προϊόντα.
Η
απάντηση
της
Ευρώπης
με
νέους
δασμούς
θα
πρέπει
να
αναμένεται
ώστε
να
ολοκληρωθεί
ο
κύκλος
μέτρων-αντίμετρων
βάζοντας
πλέον
όλες
τις
πληροφορίες
στο
τραπέζι
χωρίς
βέβαια
να
αποκλείεται
και
νέα
κλιμάκωση
του
εμπορικού
πολέμου.
Ως
εκ
τούτου
παρά
την
διόρθωση
9%
από
τα
υψηλά
του
Γενικού
Δείκτη
η
στρατηγική
νέων
τοποθετήσεων
προτείνεται
να
γίνει
σταδιακά
εστιάζοντας
σε
μετοχές
με
καλά
μερίσματα
(ΟΠΑΠ,
ΔΑΑ),
αναπτυξιακή
προοπτική
(ΔΕΗ,
ΓΕΚ,
Metlen)
ή
έχουν
ελκυστικές
αποτιμήσεις
(Πειραιώς,
Alpha
Bank,
ΕΧΑΕ,
κλπ).
Η
αντίδραση
στην
έντονη
πτώση
θα
έχει
σαν
κύριο
εκφραστή
τις
μετοχές
της
υψηλής
κεφαλαιοποίησης
που
δέχθηκαν
και
την
μεγαλύτερη
πίεση.
Τεχνική
εικόνα
Τεχνικά,
ο
Γενικός
Δείκτης
από
την
περασμένη
Δευτέρα
έχει
αποφορτίσει
τις
ημερήσιες
υπερτιμήσεις
των
ταλαντωτών
και
κινείται
σε
ουδέτερες
ζώνες
τιμών.
Το
καθοδικό
χάσμα
(1.734
–
1.718)
που
πρακτικά
εκκινεί
την
διόρθωση
από
τα
υψηλά
έτους
αποτελεί
πλέον
την
κυριότερη
βραχυπρόθεσμη
ζώνη
αντίστασης
ενώ
με
βάση
τις
αναλογίες
της
ανόδου
που
έχει
προηγηθεί
η
στήριξη
της
αγοράς
εντοπίζεται
στις
1.556
μονάδες
επίπεδο
που
αντιστοιχεί
στο
50%
της
διόρθωσης
από
τα
υψηλά
των
1749,9
μονάδων.
Εκτός
από
τον
MACD
σήματα
πώλησης
έχουν
δοθεί
από
τους
κινητούς
μέσους
των
30
και
50
ημερών
για
πρώτη
φορά
μετά
τον
Νοέμβριο
του
2024.
Σε
ότι
αφορά
την
ένταση
της
πτώσης
είναι
ενδεικτικό
ότι
την
Παρασκευή
οι
συναλλαγές
προσέγγισαν
τα
400
εκατ.
ευρώ
χωρίς
να
υπάρχουν
ειδικές
συναλλαγές
διάθεσης
μετοχών
ή
αναδιαρθρώσεις
δεικτών
γεγονός
που
δείχνει
ότι
τα
«αδύναμα
χέρια»
έχουν
εξέλθει
της
αγοράς.
Επίσης
στην
συνεδρίαση
της
Παρασκευής
η
αγορά
μάζεψε
μέρος
των
απωλειών
της
δείχνοντας
κάποια
αντανακλαστικά
στις
έξωθεν
πιέσεις
αυξάνοντας
το
ενδεχόμενο
μιας
ανοδικής
αντίδρασης
στις
επόμενες
συνεδριάσεις.
Θα
πρέπει
ωστόσο
να
επισημανθεί
ότι
δεν
έχουν
υπάρξει
επαρκείς
ενδείξεις
για
το
τέλος
της
διόρθωσης
από
τα
υψηλά
των
14,5
ετών
καθώς
η
τάση
παραμένει
υπέρ
των
πωλητών
και
θα
απαιτηθεί
η
υπέρβαση
των
1.650
μονάδων
για
να
επανέλθουν
σε
θέση
οδηγού
οι
αγοραστές.
Ασφαλές
σενάριο
για
την
ερχόμενη
εβδομάδα
είναι
η
διατήρηση
της
μεταβλητότητας
και
η
συνέχιση
της
ταλάντωσης
της
αγοράς
με
ανοδικό
όριο
το
καθοδικό
χάσμα
της
Παρασκευής
(1.676
–
1.664
μονάδες),
καταλήγει
ο
κ.
Χατζηδάκης.
Στο
ταμπλό
Στο
ταμπλό
τώρα,
η
Optima
Bank
έχασε
8,60%,
με
τη
Eurobank
να
ακολουθεί
με
-7,77%
και
την
Πειραιώς
με
-7,41%.
Άνω
του
6%
ήταν
η
πτώση
σε
Alpha
Bank,
Motor
Oil,
Aktor,
Cenergy,
Εθνική
και
Ελλάκτωρ
και
άνω
του
5%
σε
Βιοχάλκο,
ΕΛΧΑ,
Σαράντη,
ΓΕΚ
ΤΕΡΝΑ
και
ΟΠΑΠ.
Οι
απώλειες
σε
Λάμδα
και
Τιτάν
ξεπέρασαν
το
4%
και
σε
ΟΤΕ,
Helleniq
Energy,
Metlen,
Aegean
και
Jumbo
το
3%.
Άνω
του
-2%
το
κλείσιμο
σε
Coca
Cola,
ΔΕΗ
και
ΔΑΑ,
με
την
ΕΥΔΑΠ
να
χάνει
1,89%.
Πηγή:
ΟΤ.gr