Περισσότερο
από
ποτέ
εξαρτημένη
από
το
ρωσικό
αέριο
μέσω
αγωγού
εμφανίζεται
η
Ελλάδα
τον
Ιούλιο
2024,
με
ιστορικό
υψηλό
μηνιαίων
εισαγωγών
(3.69
TWh),
αναφέρει
έκθεση
του
Green
Tank.
Η
κατανάλωση
αερίου
τους
πρώτους
επτά
μήνες
του
2024
(37.03
TWh)
αυξήθηκε
κατά
27.6%,
συγκριτικά
με
την
αντίστοιχη
περίοδο
του
2023.
Στην
τελευταία
θέση
της
ΕΕ-27
η
Ελλάδα
κατά
το
πρώτο
τρίμηνο
της
περιόδου
εθελοντικής
μείωσης
της
κατανάλωσης
αερίου,
με
αύξηση
(αντί
για
μείωση)
της
χρήσης
αερίου
κατά
17.3%.
Σύμφωνα
με
τα
τελευταία
διαθέσιμα
στοιχεία
του
ΔΕΣΦΑ,
τον
Ιούλιο
2024
η
συνολική
εγχώρια
κατανάλωση
αερίου
ξεπέρασε
τις
6
TWh
(6.24
TWh).
Ήταν
η
δεύτερη
υψηλότερη
της
εξαετίας
(2019-2024)
για
τον
μήνα
Ιούλιο,
μετά
το
2021
(6.69
TWh).
Αθροιστικά,
για
τους
πρώτους
επτά
μήνες
του
2024
η
κατανάλωση
αερίου
ήταν
37.03
ΤWh,
αυξημένη
σε
σχέση
με
τον
μέσο
όρο
της
πενταετίας
κατά
2.17
TWh
(+6.2%).
Μεγαλύτερη
αύξηση
σημειώθηκε
σε
σχέση
με
το
αντίστοιχο
επτάμηνο
του
2023
(+8
TWh
ή
+27.6%).
Η
μεγαλύτερη
αύξηση
σε
απόλυτες
τιμές
σε
σχέση
με
τον
περσινό
Ιούλιο
προήλθε
από
τον
ηλεκτρισμό
(+0.8
TWh
ή
+18.5%).
Ακολούθησε
η
βιομηχανία
με
μικρότερη
αύξηση
(+0.1
ΤWh
ή
+19.7%).
H
χρήση
αερίου
στα
δίκτυα
αυξήθηκε
επίσης
κατά
0.06
ΤWh
(+11.6%),
έπειτα
από
5
συνεχόμενους
μήνες
που
παρατηρούνταν
μείωση
σε
σχέση
με
τον
αντίστοιχο
περσινό
μήνα.


Οι
εισαγωγές
το
2024
Οι
εισαγωγές
ρωσικού
αερίου
μέσω
αγωγού
(3.69
ΤWh)
σημείωσαν
ιστορικό
υψηλό
τον
Ιούλιο
του
2024
και
ήταν
σχεδόν
διπλάσιες
σε
σχέση
με
τον
Ιούλιο
του
2023.
Ως
αποτέλεσμα,
το
μηνιαίο
μερίδιο
των
εισαγωγών
από
τον
Turkstream
έφτασε
σχεδόν
το
60%
(59%).
Από
την
άλλη,
η
μηνιαία
ροή
υγροποιημένου
ορυκτού
αερίου
(LNG)
από
την
πύλη
της
Αγίας
Τριάδας
υποδιπλασιάστηκε
τον
Ιούνιο
2024
(1.21
ΤWh)
σε
σχέση
με
τον
αντίστοιχο
μήνα
του
2023
(2.51
ΤWh).
Μάλιστα,
μειώθηκε
συγκριτικά
και
με
τον
προηγούμενο
μήνα
(Ιούνιος
2024),
με
αποτέλεσμα
να
πέσει
στην
τρίτη
θέση
με
μερίδιο
19.3%
στις
συνολικές
μηνιαίες
εισαγωγές.


Εκτός
από
την
πύλη
της
Αγίας
Τριάδας,
από
τις
τελευταίες
μέρες
του
Φεβρουαρίου
διεξάγονται
εισαγωγές
υγροποιημένου
ορυκτού
αερίου
από
τον
νέο
σταθμό
FSRU
της
Αλεξανδρούπολης,
ο
οποίος
δεν
έχει
τεθεί
ακόμα
σε
εμπορική
λειτουργία.
Από
την
πύλη
αυτή,
με
βάση
όσα
δεδομένα
έχουν
δημοσιευτεί
μέχρι
στιγμής,
έχουν
εισαχθεί
0.28
ΤWh.
Στη
δεύτερη
θέση
τον
Ιούλιο
βρέθηκε
το
αζέρικο
αέριο
από
τον
ΤΑΡ
μέσω
Νέας
Μεσημβρίας
με
μερίδιο
21.7%
(1.36
ΤWh),
καταγράφοντας
αύξηση
+129.6%
σε
σχέση
με
τον
Ιούλιο
2023.
Οι
εισαγωγές
από
την
τέταρτη
πύλη
εισόδου
στους
Κήπους
από
την
Τουρκία
ήταν
μηδενικές
για
έβδομο
συνεχόμενο
μήνα,
δηλαδή
από
την
αρχή
του
έτους.
Αθροιστικά,
για
τους
πρώτους
επτά
μήνες
του
2024
οι
συνολικές
εισαγωγές
από
τις
πύλες
εισόδου
της
χώρας
ήταν
37.03
TWh,
αυξημένες
κατά
15.8%
σε
σχέση
με
το
επτάμηνο
του
2023.
Οι
εισαγωγές
μέσω
της
πύλης
του
Σιδηροκάστρου
αποτελούν
πλέον
σταθερά
την
πρώτη
πηγή
τροφοδοσίας
στη
χώρα,
με
19.15
TWh
και
μερίδιο
πάνω
από
50%
(51.7%).
Το
αντίστοιχο
μερίδιο
το
επτάμηνο
του
2023
ήταν
μόλις
14.2%.




Στη
δεύτερη
θέση
με
10.41
TWh
και
μερίδιο
28.1%
βρίσκονται
οι
εισαγωγές
LNG
μέσω
της
πύλης
της
Αγίας
Τριάδας,
σημειώνοντας
ωστόσο
μεγάλη
μείωση
(-50.9%)
σε
σχέση
με
το
επτάμηνο
του
2023.
Στην
τρίτη
θέση
με
7.18
TWh
και
μερίδιο
19.4%
διατηρήθηκαν
οι
εισαγωγές
αζέρικου
αερίου
από
τον
ΤΑΡ,
αυξημένες
σε
σχέση
με
το
επτάμηνο
του
2023
κατά
43.1%.
Τέλος,
μηδενικές
ήταν
οι
εξαγωγές
αερίου
μέσω
της
πύλης
του
Σιδηροκάστρου
για
11ο
συνεχόμενο
μήνα
(από
τον
Σεπτέμβριο
του
2023).
Εισαγωγές
ρωσικού
αερίου
στην
Ελλάδα
Όσον
αφορά
το
ορυκτό
αέριο
που
προέρχεται
από
τη
Ρωσία,
υπάρχουν
δύο
πύλες
εισόδου.
Η
μία
είναι
από
το
Σιδηρόκαστρο
μέσω
του
αγωγού
Turkstream
και
η
δεύτερη
είναι,
σε
μορφή
υγροποιημένου
ορυκτού
αερίου
(LNG),
από
την
πύλη
της
Αγίας
Τριάδας.
H
ενεργειακή
κρίση,
η
οποία
επιδεινώθηκε
από
τον
πόλεμο,
είχε
ως
αποτέλεσμα
την
αισθητή
μείωση
των
εισαγωγών
ρωσικού
αερίου
από
τον
Turkstream
ήδη
από
τον
Απρίλιο
του
2022.
Αυτό
αποτυπώθηκε
και
στη
μείωση
του
ρωσικού
αερίου
από
τον
αγωγό
κατά
86.2%
την
περίοδο
του
υποχρεωτικού
στόχου
μείωσης
(Αύγουστος
2022
―
Μάρτιος
2023)
σε
σχέση
με
την
ίδια
περίοδο
του
προηγούμενου
έτους.


Για
πρώτη
φορά
ρωσικό
αέριο
με
τη
μορφή
LNG
εισήχθη
στη
χώρα
τον
Οκτώβριο
του
2022,
λίγους
μήνες
δηλαδή
μετά
την
έναρξη
του
πολέμου
της
Ρωσίας
στην
Ουκρανία.
Μέχρι
και
τα
μισά
του
2023,
πρώτη
πηγή
εισαγωγών
στη
χώρα
ήταν
το
LNG
(εξαιρουμένου
του
ρωσικού
LNG)
από
την
πύλη
της
Αγίας
Τριάδας.
Ο
Ιούνιος
του
2023
ήταν
ο
πρώτος
μήνας
που
το
ρωσικό
αέριο
(από
αγωγό
και
LNG)
έγινε
η
πρώτη
πηγή
εισαγωγών
με
μερίδιο
46%,
ενώ
δεύτερη
ήταν
το
LNG
από
όλες
τις
υπόλοιπες
χώρες
πλην
της
Ρωσίας
(μερίδιο
37%).
Μάλιστα,
αυτή
η
τάση
συνεχίστηκε
για
όλους
τους
υπόλοιπους
μήνες
του
2023
μέχρι
και
τον
Μάιο
2024.
Το
επτάμηνο
του
2024,
το
ρωσικό
αέριο
ξεπέρασε
το
55%
των
συνολικών
εισαγωγών
αερίου
στη
χώρα,
με
μερίδιο
τουλάχιστον
56.9%.
Το
υψηλό
αυτό
μερίδιο
οφείλεται
κυρίως
στις
εισαγωγές
ρωσικού
αερίου
μέσω
αγωγού,
καθώς
οι
εισαγωγές
ρωσικού
LNG
ήταν
μειωμένες
τους
πρώτους
δύο
μήνες
του
2024
και
μηδενικές
για
τους
υπόλοιπους
μήνες
(Μάρτιο
–
Ιούνιο).


Αξιοσημείωτο
είναι
το
γεγονός
ότι
κατά
την
περίοδο
Ιουνίου
2023
–
Ιουλίου
2024
οι
συνολικές
εισαγωγές
ρωσικού
αερίου
ήταν
τουλάχιστον
40.52
TWh,
δηλαδή
75.3%
περισσότερες
από
την
αντίστοιχη
περίοδο
πριν
και
κατά
την
έναρξη
του
πολέμου
της
Ρωσίας
στην
Ουκρανία
(23.1
TWh
μεταξύ
Ιουνίου
2021
και
Ιουλίου
2022).
Παρατηρείται,
λοιπόν,
πως
οι
εισαγωγές
ρωσικού
αερίου,
όχι
απλά
αυξήθηκαν,
αλλά
ξεπέρασαν
και
τα
επίπεδα
της
ενεργειακής
κρίσης.
Σημαντικό
ρόλο
σε
αυτό
έπαιξε
αρχικά
η
αύξηση
των
εισαγωγών
ρωσικού
LNG,
αλλά
κυρίως
οι
εισαγωγές
ρωσικού
αερίου
μέσω
του
Turkstream
(πύλη
Σιδηροκάστρου).
Το
ρωσικό
αέριο
από
αγωγό
παρουσιάζει
σημαντική
αύξηση
ειδικά
τους
τελευταίους
επτά
μήνες,
καταλαμβάνοντας
παράλληλα
την
πρωτιά
σε
μερίδιο
ως
προς
τις
συνολικές
εισαγωγές.
Ο
εθελοντικός
ευρωπαϊκός
στόχος
του
-15%
Τον
Μάρτιο
του
2024,
η
Ευρωπαϊκή
Ένωση
κατέθεσε
σύσταση
ως
προς
τα
κράτη-μέλη
για
τη
συνέχιση
της
προσπάθειας
μείωσης
της
κατανάλωσης
αερίου
κατά
15%
για
την
περίοδο
Απρίλιος
2024
―
Μάρτιος
2025,
σε
σύγκριση
με
την
περίοδο
αναφοράς
από
την
1η
Απριλίου
2017
έως
την
31η
Μαρτίου
2022.
Η
σύσταση
αυτή
αποτελεί
συνέχεια
του
Κανονισμού
του
Αυγούστου
του
2022
για
υποχρεωτική
μείωση
της
κατανάλωσης
αερίου
κατά
15%
το
οκτάμηνο
Αυγούστου
2022
–
Μαρτίου
2023
συγκριτικά
με
μια
περίοδο
αναφοράς,
καθώς
και
της
απόφασης
τον
Μάρτιο
του
2023
για
εθελοντική
μείωση
της
κατανάλωσης
το
διάστημα
Απριλίου
2023
–
Μαρτίου
2024.


Εξετάζοντας
λοιπόν
την
επίδοση
της
Ελλάδας,
προκύπτει
ότι
για
το
πρώτο
τετράμηνο
της
νέας
περιόδου,
δηλαδή
Απρίλιο-Ιούλιο
2024,
η
χώρα
όχι
απλώς
δεν
μείωσε
την
κατανάλωση
αερίου
σε
σχέση
με
την
περίοδο
αναφοράς,
αλλά
αντ’
αυτού
την
αύξησε.
Συγκεκριμένα,
η
κατανάλωση
(20.82
ΤWh)
ήταν
κατά
6.01
ΤWh
μεγαλύτερη
από
τον
στόχο
(14.8
ΤWh),
ενώ
υπερβαίνει
τον
μέσο
όρο
της
περιόδου
αναφοράς
(17.41
ΤWh)
κατά
3.41
ΤWh.
Σύγκριση
με
την
ΕΕ-27
για
τον
εθελοντικό
ευρωπαϊκό
στόχο
του
-15%
Με
βάση
τα
τελευταία
διαθέσιμα
δεδομένα
της
Eurostat
για
τη
μηνιαία
κατανάλωση
αερίου
στα
κράτη
μέλη
της
ΕΕ-27
(Μάιος
2024),
για
το
πρώτο
τρίμηνο
της
νέας
περιόδου
εθελοντικής
μείωσης
(Απρίλιος-Ιούνιος
2024),
η
Ελλάδα
αύξησε
την
κατανάλωσή
της
κατά
17.3%
σε
σχέση
με
την
περίοδο
αναφοράς.
Η
επίδοση
αυτή
την
κατατάσσει
στην
τελευταία
θέση
σε
σύγκριση
με
τις
υπόλοιπες
χώρες
της
ΕΕ
και
την
καθιστά
μία
εκ
των
δύο
μόνο
χωρών
που
αύξησαν
την
κατανάλωση
αερίου.
Η
άλλη
χώρα
είναι
η
Σλοβενία
(+5.6%).
Η
ΕΕ-27
βρέθηκε
στην
15η
θέση
(-18.9%)
της
κατάταξης,
πετυχαίνοντας
τον
εθελοντικό
στόχο
μείωσης
της
κατανάλωσης
αερίου
(-15%).


Πρόκειται
για
μια
ανησυχητική
επιδείνωση
της
εθνικής
επίδοσης
σε
σχέση
με
την
αντίστοιχη
ως
προς
τον
υποχρεωτικό
στόχο
που
είχε
επιβάλει
η
ΕΕ
κατά
την
κορύφωση
της
ενεργειακής
κρίσης
για
τη
μείωση
της
κατανάλωσης
ορυκτού
αερίου
κατά
τουλάχιστον
15%
την
οκτάμηνη
περίοδο
Αύγουστος
2022
―
Μάρτιος
2023
σε
σχέση
με
τον
μέσο
όρο
της
προηγούμενης
πενταετίας.
Τότε
η
Ελλάδα,
επιτυγχάνοντας
μείωση
21.9%,
είχε
βρεθεί
στη
10η
θέση
ξεπερνώντας
τόσο
τον
ευρωπαϊκό
μέσο
όρο
(16η
θέση)
όσο
και
χώρες
όπως
η
Γερμανία,
η
Αυστρία
ή
η
Ιταλία.
Πηγή:
ΟΤ