Αναταράξεις στις αγορές από τα μέτρα που «ακουμπούν» τις προσφορές

Η στήριξη των νοικοκυριών έναντι του πληθωρισμού αποτελεί μεγάλο στοίχημα για την κυβέρνηση. Τα «τέσσερα νέα δραστικά μέτρα» έκαναν την 1η Μαρτίου πρεμιέρα με πολλές επιφυλάξεις και αρκετούς καταναλωτές να είναι διστακτικοί καθώς, όπως λένε, οι τελικές τιμές σε αρκετές περιπτώσεις δεν είναι πραγματικά μειωμένες.

«Δεν θα σταματήσουμε την προσπάθειά μας να στηρίξουμε τα νοικοκυριά απέναντι στον πληθωρισμό μέχρι να δούμε απτά αποτελέσματα», τονίζει ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας σημειώνοντας πως «σχεδόν 4.000 προϊόντα στα σούπερ μάρκετ, μετά από ένα δραστικό μέτρο που ψηφίσαμε στη Βουλή, οι τιμές έχουν αρχίσει να αποκλιμακώνονται».

Εκπτώσεις, προσφορές και… νέες στρατηγικές

Οι κατηγορίες περιλαμβάνουν γενικά καθαριστικά προϊόντα (απορρυπαντικά ρούχων, απορρυπαντικά πιάτων, καθαριστικά επιφανειών παντός είδους, χλωρίνες) και προϊόντα προσωπικής υγιεινής (σαμπουάν και conditioner, αφρόλουτρα, σαπούνια, οδοντόκρεμες, βρεφικές και παιδικές πάνες) όμως το «παιχνίδι» των εκπτώσεων και των προσφορών παίρνει «φωτιά» καθώς δεν αποκλείεται αλλαγή στρατηγική από τις εταιρείες, όχι απαραίτητα προς όφελος των καταναλωτών.

Ο Κώστας Σκρέκας σε super market

Μικρό καλάθι

Παράγοντες της αγοράς όμως διατηρούν επιφυλάξεις εκτιμώντας ότι οι μειώσεις θα ισχύσουν μεν για τις ονομαστικές τιμές καταλόγου αλλά για τους καταναλωτές δεν θα είναι ξεκάθαρες δεδομένων των προσφορών και εκπτώσεων που εφαρμόζονται. Επίσης, σύμφωνα με εκτιμήσεις ανθρώπων που γνωρίζουν καλά πρόσωπα και πράγματα, θα χρειαστεί εύλογος χρόνος για να «τρέξουν» οι αλλαγές και οι εταιρείες θα φροντίσουν να διαφυλάξουν τα περιθώρια κέρδους τους.

Αντλώντας στοιχεία της Circana γίνεται εμφανές ότι το μέτρο του υπουργείου Ανάπτυξης για τον περιορισμό των προσφορών θα προκαλέσει αναταράξεις στην αγορά ειδών ομορφιάς – προσωπικής υγιεινής, καθώς σχεδόν το 1/3 του τζίρου τους προέρχεται από προωθητικές ενέργειες με την αγορά των σαμπουάν και κοντίσιονερ (τα οποία κάνουν ευρεία χρήση των προσφορών τύπου 1+1) να δοκιμάζεται.

Μειώθηκαν οι προσφορές

Αποκαλυπτικό είναι το ρεπορτάζ του MEGA που εντοπίζει μείωση των προσφορών στα σούπερ μάρκετ που είναι αισθητή από τις πρώτες μέρες εφαρμογής του μέτρου. Με αποτέλεσμα, όπως καταγγέλλουν καταναλωτές, κάποιοι κωδικοί που μειώθηκε η αρχική τιμή τους να είναι ακόμη ακριβότεροι από πριν.

Αρκετοί καταναλωτές  δείχνουν διστακτικοί απέναντι στα νέα μέτρα, καθώς, όπως λένε, οι τελικές τιμές σε αρκετές περιπτώσεις δεν είναι πραγματικά μειωμένες.

«Τα έχουν ανεβάσει 5, τα κατεβάζουν δυο, και φτηνύνανε λένε, κοροϊδία».

«Οι συνέπειες που θα έχουν τα συγκεκριμένα μέτρα αφορούν τις χονδρικές τιμές και όσο αφορά τις λιανικές αφορούν τις αρχικές, δηλαδή τις τιμές πριν την προωθητική ενέργεια.  Αν θα μειωθούν οι τελικές τιμές θα το δούμε σε δεύτερο χρόνο. Θα πάρει αρκετές μέρες προκειμένου να έχουμε μια καλή εικόνα», είπε ο Γενικός Διευθυντής ΙΕΛΚΑ, Λευτέρης Κιοσές.

Οι αριθμοί… μιλούν

Ο πρωθυπουργός από τον Ασπρόπυργο είπε ότι η ακρίβεια είναι το νούμερο ένα ζήτημα, αλλά τα νέα μέτρα της κυβέρνησης αποδίδουν.

Σύμφωνα με τον πίνακα που παρουσίασε το αρμόδιο υπουργείο, η μέση μείωση τιμής σε προϊόντα που περιλαμβάνονται στον κατάλογο του περιορισμού των προσφορών κυμαίνεται από 12,7% (σαπούνια) ώς 18,1% (βρεφικές πάνες). Ο υπουργός επίσης είπε ότι οι τιμές του βρεφικού γάλακτος μειώθηκαν από την πρώτη ημέρα εφαρμογής του μέτρου κατά 15%.

H ακρίβεια είναι το νούμερο ένα ζήτημα

Σημειώνεται ότι σε πρόσφατη δημοσκόπηση της MRB η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών (69,9%) έκρινε πως η κυβέρνηση έχει λάβει λιγότερα μέτρα από αυτά που της επιτρέπει η κατάσταση της ελληνικής οικονομίας.

Το μηνιαίο εισόδημα επαρκεί μόνο για 19 μέρες

Δεν πρέπει επίσης να ξεχνάμε τη δεινή θέση στην οποία έχει περιέλθει η συντριπτική πλειοψηφία των νοικοκυριών στη χώρα μας, εξαιτίας της ακρίβειας και της μείωσης του εισοδήματος. Σύμφωνα με την ετήσια έρευνα για το «Εισόδημα και τις δαπάνες διαβίωσης νοικοκυριών» για το 2023 του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ, 6 στα 10 νοικοκυριά (60,7%) δήλωσαν ότι το μηνιαίο εισόδημά τους δεν επαρκεί για όλο τον μήνα.

Στο σύνολο των νοικοκυριών το μηνιαίο εισόδημα επαρκεί μεσοσταθμικά για 23 μέρες, ενώ για τα νοικοκυριά των οποίων το εισόδημα τελειώνει πριν από το τέλος του μήνα (60,7%), αυτό επαρκεί μεσοσταθμικά μόνο για 19 μέρες. Μάλιστα, σε δυσμενέστερη θέση βρίσκονται τα νοικοκυριά με κύρια πηγή εισοδήματος τον μισθό (65,1%).

Πάνω από 1 στα 2 νοικοκυριά (51,8%) κάνουν περικοπές για να καλύψουν τα αναγκαία. Σταθερά μικρό παραμένει το ποσοστό των νοικοκυριών που μπορεί να αποταμιεύσει. Συγκεκριμένα, πάνω από 8 στα 10 νοικοκυριά (84,8%) δήλωσαν ότι δεν καταφέρνουν να αποταμιεύσουν.

Τι θα δείξει ο τελικός λογαριασμός;

Το 15% των νοικοκυριών επιβιώνει σε συνθήκες ακραίας φτώχειας καθώς τα εισοδήματά του δεν επαρκούν για να καλύψουν ούτε τις βασικές του ανάγκες. Μάλιστα, το 2023, το 51,8% των νοικοκυριών δήλωσε πως χρειάζεται να κάνει περικοπές για να καλύψει τα αναγκαία.

Αφήστε μια απάντηση