Όχι άλλο πετρέλαιο!

Πριν από λίγο περισσότερο από ένα μήνα, το κυρίαρχο αφήγημα στην αγορά υποστήριζε ότι υπήρχε έλλειψη πετρελαίου. Ωστόσο, μέσα σε λίγες εβδομάδες σημειώθηκε μια στροφή 180 μοιρών που αντικατοπτρίζεται στη συσσώρευση αποθεμάτων πετρελαίου στους μεγάλους «κόμβους πετρελαίου» του κόσμου, μεταξύ των οποίων ξεχωρίζει η Ευρώπη.

Σήμερα, το πρόβλημα της Ευρώπης είναι τι να κάνει με τόσο πετρέλαιο!

Το αργό πετρέλαιο δεν έχει σταματήσει να ρέει από τις ΗΠΑ ή τη Γουιάνα προς τη Γηραιά Ήπειρο, ενώ η κατανάλωση μειώνεται λόγω της οικονομικής επιβράδυνσης στην Ευρώπη. Τώρα, ο «μαύρος χρυσός» έχει χάσει τη λάμψη του.

Τι προβλήματα αντιμετωπίζει η ευρωπαϊκή αγορά

Η ευρωπαϊκή αγορά πετρελαίου αντιμετωπίζει πλεονάζουσα προσφορά λόγω της χαμηλής ζήτησης και της εισροής από τις ΗΠΑ, σύμφωνα με έκθεση του Bloomberg. Η Ευρώπη είναι ο μεγαλύτερος περιφερειακός προορισμός για τις εξαγωγές αργού πετρελαίου των ΗΠΑ κατ’ όγκο, με 1,75 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, όπως δημοσίευσε πρόσφατα η Υπηρεσία Ενέργειας των ΗΠΑ.

Το πρακτορείο Bloomberg επισημαίνει επίσης ότι εκτός από τις αποστολές από τις ΗΠΑ, έχουν αυξηθεί και οι αποστολές από τη Γουιάνα και τη Βόρεια Θάλασσα. Με τη σειρά τους, αυτές οι αποστολές εμποδίζουν τις πωλήσεις αργού από τη Νιγηρία, έναν από τους κύριους προμηθευτές της ευρωπαϊκής ηπείρου. Μέχρι τα τέλη της περασμένης εβδομάδας, περισσότερα από τα δύο πέμπτα των αποστολών Δεκεμβρίου της αφρικανικής χώρας ήταν ακόμη απούλητα.

Για παράδειγμα, η μικροσκοπική Γουιάνα (μια χώρα 800.000 κατοίκων) στέλνει το 63% του συνόλου του πετρελαίου που εξήγαγε τους πρώτους έξι μήνες του 2023 στην Ευρώπη, με μέσο ημερήσιο ρυθμό 215.000 βαρελιών την ημέρα, σύμφωνα με στοιχεία της Refinitiv Eikon.

Το πρόβλημα της Ευρώπης είναι τι να κάνει με όλο αυτό το πετρέλαιο

Η κατανάλωση μειώνεται λόγω της οικονομικής επιβράδυνσης στην Ευρώπη

Αναζητείται λύση

Αν και οι περικοπές παραγωγής του ΟΠΕΚ είναι σημαντικές, η αύξηση της παραγωγής πετρελαίου σε άλλες περιοχές φαίνεται να αντισταθμίζει σημαντικά την έλλειψη αργού από το καρτέλ. Σε αυτό πρέπει να προσθέσουμε τις ανακαλύψεις αργού πετρελαίου σε διάφορα μέρη του κόσμου που μειώνουν τις προσδοκίες συγκεκριμένων για αυξήσεις τιμών μεσοπρόθεσμα.

Αυτές οι εξαγωγές φθάνουν, κυρίως, στις Κάτω Χώρες και το Ηνωμένο Βασίλειο. Αυτές οι αγορές αργού πετρελαίου έκλεισαν πριν από εβδομάδες ή και μήνες. Εάν η Ευρώπη δεν είναι πλέον σε θέση να επεξεργαστεί και να καταναλώσει τόσο πολύ πετρέλαιο, θα πρέπει να το αποθηκεύσει.

Η επιδείνωση των οικονομικών προοπτικών σε ένα από τα κύρια κέντρα κατανάλωσης του κόσμου (Ευρώπη και Ασία) έρχεται λίγες μέρες πριν ο ΟΠΕΚ και οι σύμμαχοί του συναντηθούν για να συζητήσουν τι θα κάνουν με την παραγωγή τους.

Πτώση των τιμών

Η ευρεία διαθεσιμότητα προμηθειών αντανακλάται στην πτώση των τιμών. Το WTI Midland , το οποίο έχει γίνει βασικό προϊόν για πολλά ευρωπαϊκά διυλιστήρια, έχει πέσει πάνω από 1 δολάριο ανά βαρέλι σε μια εβδομάδα. Το νορβηγικό αργό πετρέλαιο Johan Sverdrup διαπραγματεύεται με έκπτωση έως και τρία δολάρια σε σχέση με την περιφερειακή αναφορά, το πετρέλαιο Bren, σε σύγκριση με το premium άνω των 2 δολαρίων μόλις πριν από έναν μήνα.

Η πλεονάζουσα προσφορά στην Ευρώπη θα είναι πονοκέφαλος για τους παραγωγούς του ΟΠΕΚ+ (ΟΠΕΚ συν Ρωσία και τους συμμάχους του). Οι περισσότεροι αναλυτές αναμένουν από τους ηγέτες του ομίλου, Σαουδική Αραβία και Ρωσία, να διατηρήσουν τις περικοπές στην παραγωγή, με κάποιους να εκτιμούν μια μικρή πιθανότητα να τις αυξήσουν, καθώς προσπαθούν να στηρίξουν την αγορά μετά την πρόσφατη πτώση των τιμών.

Οι συναντήσεις που είχαν προγραμματιστεί στη Βιέννη από το καρτέλ αναβλήθηκαν για το τέλος του μήνα, εν μέσω της δυσαρέσκειας της Σαουδικής Αραβίας για τα επίπεδα παραγωγής άλλων μελών.

Τι δείχνουν τα στοιχεία για τις αποστολές αργού πετρελαίου

Σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης πλοίων που συγκέντρωσε το Bloomberg, οι αποστολές αργού πετρελαίου στην Ευρώπη από τον Κόλπο των ΗΠΑ αναμένεται να αυξηθούν σε 1,95 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα αυτόν τον μήνα, μόλις μία βαθμίδα κάτω από το ρεκόρ των 2,05 εκατομμυρίων που σημειώθηκε τον περασμένο Ιούλιο.

Αυτά τα ίδια δεδομένα έδειξαν ότι από τις 17 Νοεμβρίου, 52 υπερδεξαμενόπλοια ξεκίνησαν τη διαδρομή τους προς τις Ηνωμένες Πολιτείες για να συλλέξουν πετρέλαιο και να το αναδιανείμουν, τον υψηλότερο αριθμό σε τουλάχιστον έξι χρόνια. Τα περισσότερα ήταν άδεια, υποδηλώνοντας ότι σκοπεύουν να παραλάβουν αποστολές στις ΗΠΑ που πιθανότατα θα καταλήξουν και πάλι στην Ευρώπη.

Μάλλον στις αποθήκες της…

Αφήστε μια απάντηση