Athens Baroque Festival 2023: Το μπαρόκ φεστιβάλ της πόλης επιστρέφει

Athens Baroque Festival 5

Το μπαρόκ φεστιβάλ της πόλης, Athens Baroque Festival, επιστρέφει από 29 Σεπτεμβρίου έως 2 Οκτωβρίου στο Θέατρο Χώρος, στον Βοτανικό.

Τέσσερις μουσικές παραστάσεις, δεκαέξι διακεκριμένοι μουσικοί, ένα ταξίδι στον κόσμο του παράδοξου και της υπερβολής, σε καλλιτεχνική διεύθυνση Αναστασίας Μηλιώρη, με την υποστήριξη του Ινστιτούτου Θερβάντες της Αθήνας και παραγωγή clé d’ utouverte.

Το Athens Baroque Festival είναι ένα διεθνές μουσικό φεστιβάλ που έχει προσφέρει στο Αθηναϊκό κοινό – από το Σεπτέμβριο του 2017 μέχρι σήμερα – μουσικές εμπειρίες υψηλού καλλιτεχνικού επιπέδου, σε σύγχρονους και προσιτούς χώρους της Αθήνας. Με προσκεκλημένους μουσικούς απ’ όλη την Ευρώπη – και όχι μόνο – το μοναδικό αυτό στο είδος του φεστιβάλ, επικεντρώνεται στη μουσική του μπαρόκ και την ιστορική της ερμηνεία με όργανα εποχής.

Παρουσιάζει μεγάλη ποικιλία συνόλων και έχει φιλοξενήσει καταξιωμένους μουσικούς με διεθνή αναγνώριση, αλλά και νέους ταλαντούχους Έλληνες μουσικούς που ασχολούνται με αυτό το είδος, θέλοντας να προσφέρει βήμα και να ενισχύσει την πολυφωνία.

Η μουσική του μπαρόκ με το τεράστιο ρεπερτόριό της και τα αρχέγονα χαρακτηριστικά που τη διέπουν, αποτελεί μία πανανθρώπινη γλώσσα που συνεχίζει να εμπνέει και να συγκινεί τους μουσικούς και το κοινό ακόμα και σήμερα, όπως μας συγκινεί και μας αφορά η αρχαία τραγωδία, το ελισαβετιανό θέατρο, η κρητική λογοτεχνία της Αναγέννησης ή το δημοτικό τραγούδι.

Οι μουσικές του μπαρόκ υπόσχονται στον ακροατή/θεατή ένα ταξίδι στον κόσμο των μεγάλων αντιθέσεων και των ακατέργαστων ήχων, ένα ταξίδι στον κόσμο του παράδοξου και της υπερβολής, όπου τίποτα δεν είναι τέλειο και όλα είναι υπέροχα.

Athens Baroque Festival 2023: Το πρόγραμμα

Παρασκευή 29 Σεπτέμβρη, 21:00
VITA SEGRETA, MUSICA SEGRETA
μουσική για αντισυμβατικές γυναίκες

17ος αιώνας, Adriana Basile – η Σειρήνα του Posillipo. Laura Peverara, Anna Guarini και Livia D’Arco, το περίφημο Concerto delle Donne. Ο Οίκος των Μεδίκων, οι Αυλές των D’ Este και των Gonzaga, η Accademia degli Unisoni.

Μέσα από επιστολές, ημερολόγια και ποιήματα το σύνολο Canto Soave αναζητά τα μυστικά των ταλαντούχων γυναικών που τόλμησαν να ζήσουν και να δημιουργήσουν, συχνά ενάντια στους κοινωνικούς κανόνες της εποχής τους.
H παράσταση Vita Segreta, Musica Segreta εξερευνά την αθέατη ζωή τους, με επίκεντρο την φωνητική μουσική που γράφτηκε για τις διάσημες τραγουδίστριες και τα σπουδαία γυναικεία φωνητικά σύνολα που ψυχαγωγούσαν τους ευγενείς στις αυλές της Φλωρεντίας, της Φερράρα,της Μάντοβα και της Βενετίας. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει άριες, ντουέτα και τρίο των L.Luzzaschi, C. Monteverdi, L. Rossi αλλά και των συνθετριών F. Caccini και B. Strozzi.

Το σύνολο Canto Soave ειδικεύεται στην φωνητική μουσική της Αναγέννησης και του Μπαρόκ. Η καθεμία από τις καλλιτέχνιδες που το αποτελούν διαγράφει εδώ και χρόνια την δική της ξεχωριστή πορεία στο χώρο της κλασικής μουσικής και του μουσικού θεάτρου, υπηρετώντας ένα ευρύ φάσμα ρεπερτορίου και αισθητικής. Με εμφανίσεις: στο Cotsen Hall της Γενναδίου Βιβλιοθήκης, στο θέατρο του Αμερικάνικου Κολλεγίου Ελλάδος, συμμετοχή στον κύκλο συναυλιών του Τρίτου Προγράμματος «Τρίτη και Τρεις στο Τρίτο», στην Εναλλακτική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής – παράσταση Μυστική Ζωή / Μυστική Μουσική – Γυναίκες μουσικοί στην Ιταλία του 17ου αιώνα, (σε συνεργασία με τον συνθέτη ηλεκτρονικής μουσικής Constantine Skourlis), στη σειρά Γέφυρες, του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών – σε συνεργασία με τον συνθέτη Constantine Skourlis και τον σκηνοθέτη Θέμελη Γλυνάτση – μουσική παράσταση εμπνευσμένη από τα θρησκευτικά οράματα της Χίλντεγκαρντ φον Μπίνγκεν (1098-1179) με τίτλο Splendidissima Gemma – Recomposing Hildegard… Εχουν στο ενεργητικό τους ένα CD με τίτλο Vita Segreta Musica Segreta που κυκλοφόρησε από την FM Records και παρουσιάστηκε στο Μεγάρου Μουσικής Αθηνών τον Φεβρουαρίου του 2019.

Canto Soave

Νατάσσα Αγγελοπούλου, σοπράνο
Μάιρα Μηλολιδάκη, σοπράνο
Έφη Μηνακούλη, μέτζο σοπράνο / θεόρβη
Κατερίνα Κτώνα, τσέμπαλο
Άννα Παπαγιαννάκη – Διβανή, αφήγηση


Σάββατο 30 Σεπτέμβρη, 21:00
CANTANDO CON VIHUELA DE MANO
η ισπανική Αναγέννηση & η σεφαραδίτικη παράδοση συναντούν το σύγχρονο τραγούδι

Athens Baroque Festival 5

Μια ιδιαίτερη μουσική παράσταση με βασικούς άξονες: τον Ισπανό συνθέτη του 16ου αιώναLuis de Milán, τον σύγχρονο Αμερικανό συνθέτη & λαουτίστα Lee Santana, τη Vihuela, τη Σεφαραδίτικη παράδοσηκαι τη σύγχρονη γυναικεία σοπράνο φωνή.

Η νihuela – παραδοσιακό ισπανικό όργανο – ήταν ιδιαίτερα δημοφιλής το 15ο και 16ο αιώνα στην Ισπανία και ιδιαιτέρως αγαπητή μεταξύ των Εβραίων της Ισπανίας. Ο Luis de Milán ήταν o βιρτουόζος αυτού του οργάνου με την περίφημη μέθοδό του Libro de musica de vihuela de mano – El Maestro (Valencia, 1536).

Χρησιμοποιώντας αυτό το όργανο ο Lee Santana μελοποιεί σεφαραδίτικα λαϊκά ποιήματα από τη Θεσσαλονίκη, γραμμένα στη Ladino, εμπνεόμενος από τον Luis de Milán, και καταθέτοντας τη δική του συνθετική γραφή με σαφής αναφορές στη τζαζ.

O ερμηνευτής – θρύλος της παλαιάς μουσικής Lee Santana, έχει παίξει σε όλα τα μεγάλα φεστιβάλ παλαιάς μουσικής με πολλά από τα πιο γνωστά μουσικά σύνολα ( Freiburg Baroque Orchestra, The Harp Consort, Hesperion XX, Musica Fiata), αλλά και με το δικό του συγκρότημα «Los Otros». Η δουλειά του ως σολίστ, ως κοντινουίστα και ως συνθέτη αποτυπώνεται σε περισσότερες από 60 παραγωγές CD.

Η διακεκριμένη σοπράνο Μαρία Παλάσκα με έδρα τη Γερμανία έχει στο ενεργητικό της πάνω από 15 οπερατικούς ρόλους. Η φωνητική και ερμηνευτική της ευελιξία καλύπτει ένα ρεπερτόριο από τον Claudio Monteverdi έως τον Wolfgang Rihm. Αγαπήθηκε από το Αθηναϊκό κοινό μέσα από παραγωγές όπως η Σαλώμη του Stradella (Φεστιβάλ Αθηνών) και ο Ορφέας του Monteverdi (Μέγαρο Μουσικής) με τους Latinitas Nostra, όπως επίσης η La Bohème και ο Μαγικός Αυλός – Εθνική Λυρική Σκηνή.

Μαρία Παλάσκα, σοπράνο
Lee Santana, vihuela / σύνθεση


Κυριακή 1 Οκτώβρη, 21:00
LA DIRINDINA – Η ΜΑΘΗΤΕΥΟΜΕΝΗ ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΡΙΑ
κωμική όπερα σε δύο μέρη

Η όπερα La Dirindina είναι ένα κωμικό ιντερμέτζο του Domenico Scarlatti.

Λίγο πριν από την πρεμιέρα της για το Καρναβάλι του 1715 στο Teatro Capranica στη Ρώμη, απαγορεύθηκε και αποσύρθηκε μετά από την λογοκρισία που δέχθηκε από το Βατικανό. Ο λόγος ήταν το σκανδαλώδες λιμπρέτο του αξιότιμου αλλά ασεβούς και σατιρικού Τοσκανού θεατρικού συγγραφέα Girolamo Gigli, που αποκάλυπτε τις υποκρισίες της «καλής κοινωνίας» της εποχής, ειδικά σε ό,τι αφορούσε στη θέση της γυναίκας, το θέμα του γάμου, των αμβλώσεων, την ματαιοδοξία, κ.α. Η εκτύπωση του λιμπρέτου απαγορεύθηκε, αλλά ένα αντίγραφο ανακαλύφθηκε από τον Giovanni Battista Martini (διάσημος ως δάσκαλος τόσο του J.C. Bach όσο και του Mozart), ο οποίος τελικά συνέβαλε στη μουσική έκδοση που εκτελείται σήμερα. Το έργο ανακαλύφθηκε εκ νέου και επιμελήθηκε πιο πρόσφατα από τον μουσικολόγο Francesco Degrada και μια πρώτη ηχογράφηση έγινε από τον Riccardo Muti στη Νάπολη το 1968.
 
Ο μπάσο – βαρύτονος και σκηνοθέτης Γρηγόρης Πυριαλάκος έχει στο ενεργητικό του πάνω από 15 οπερατικούς ρόλους και πολυάριθμες συμμετοχές σε ρεσιτάλ και θεατρικά έργα. Έχει σκηνοθετήσει, μεταφράσει και κάνει τη μουσική διδασκαλία στις όπερες “La Dirindina” του D.Scarlatti, “La Canterina” του J.Haydn, “The Old Maid and the Thief” και “The telephone’ του G.C.Menotti, “Hansel and Gretel” του E.Humperdinck, “Yolka” του Α.Rebikof, “La Voix humaine” ,”The Italian Lesson” του L.Hoiby, “Before breakfast” του T.Pasatieri, “Der kanarienvogel kantate” δραματοποιημένη κοσμική καντάτα του G.P.Telemann, “La Princesse Jaune” του C.Saint Saëns και ” Little red riding hood” του Seymour Barab τις περισσότερες σε πρώτη πανελλήνια εκτέλεση.
 
Το σύνολο παλαιάς μουσικής Ensemble Diverse and Bizarre αποτελείται από νέους, πολύπλευρους μουσικούς και ασχολείται από το 2017 μέχρι σήμερα με την ιστορική ερμηνεία της μουσικής του μπαρόκ. Έχει πραγματοποιήσει εμφανίσεις στην Εναλλακτική Σκηνή του Ιδρύματος Νιάρχος, στον Πειραϊκό Σύνδεσμο, στο Θέατρο Σφενδόνη, στην Αίθουσα Φίλιππος Νάκας, σε περιοδεία στα νησιά την Πάτμο, τη Ρόδο, την Κω, τη Λέρο υπό την αιγίδα της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και στη Finska Kyrkan της Στοκχόλμης.

Μουσική: Domenico Scarlatti
Libretto: Girolamo Gigli

Σκηνοθεσία / διδασκαλία ρόλων / επιμέλεια σκηνικών και κοστουμιών /
μετάφραση / υπερτιτλισμός: Γρηγόρης Πυριαλάκος
Μουσική προετοιμασία: Φοίβος Φίλκας

Dirindina: Μαρία Σβάρνα
Don Carissimo: Γρηγόρης Πυριαλάκος
Liscione: Δημήτρης Γρηγόρης Καλογιάννης

Ensemble Diverse and Bizarre:
Αναστασία Μηλιώρη, μπαρόκ βιολί
Κίρα Σαπλαχίδου, φλάουτο τραβέρσο
Νικολέτα Χατζοπούλου, βιόλα ντα γκάμπα
Σεβαστιανός Μοτορίνος, τσέμπαλο


Δευτέρα 02 Οκτωβρίου, 21:00
OBLIGATO
μουσική για φλάουτο τραβέρσο & τσέμπαλο με αφετηρία τον J.S. Bach

Δεν είναι σύνηθες στις μουσικές συνθέσεις του 18ου αιώνα ένα πληκτροφόρο όργανο να αντιμετωπίζεται ισότιμα με ένα μελωδικό όργανο. Ο J.S.Bach όμως κατάφερε να αναδείξει με τον πιο μοναδικό τρόπο, τόσο το τσέμπαλο όσο και το φλάουτο τραβέρσο, μέσα από τις σονάτες του. Ακολουθώντας μετέπειτα αυτόν τον συγκεκριμένο τρόπο γραφής, οι συνθέτες J.J.Quantz και J.A.Scheibe μετέγραψαν δύο ξεχωριστές τρίο σονάτες ειδικά για το συγκεκριμένο συνδυασμό οργάνων.

Οι δύο μουσικοί είναι αφιερωμένοι στην ιστορική ερμηνεία της μουσικής του μπαρόκ, αλλά παράλληλα πειραματίζονται με τη σύγχρονη μουσική δημιουργία. Οι συνεργασίες τους περιλαμβάνουν σύνολα παλαιάς μουσικής στην Ολλανδία και την Κροατία (Musica Poetica, De Swaen, the Bach Orchestra of the Netherlands, Il Concerto Barocco, Contrasto Αrmonico) και στην Ελλάδα (Καμεράτα Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής, Armonia Atenea).

Η δισκογραφική τους δραστηριότητα περιλαμβάνει συνεργασίες με εταιρείες όπως η DECCA, η MDG και η Brilliant Classics.

ELIKΩΝ Ensemble
Αντιγόνη Τσάλλα, φλάουτο τραβέρσο
Αλέξης Μαστιχιάδης, τσέμπαλο
Άννα Παπαγιαννάκη – Διβανή, αφήγηση

Περισσότερες πληροφορίες εδώ.

www.ertnews.gr

Δάφνη Σκαλιώνη