Πώς μια χρέωση των 20 λεπτών ανέτρεψε τον κόσμο των video games

Η γλώσσα τους ήταν καυστική και το μήνυμα ήταν σαφές: οι προγραμματιστές παιχνιδιών πίστευαν ότι τα προς το ζην απειλούνταν και δεν επρόκειτο να το δεχτούν.

Η Unity, μια αμερικανική εταιρεία της οποίας το λογισμικό χρησιμοποιείται για τη δημιουργία και εκτέλεση χιλιάδων παιχνιδιών, συμπεριλαμβανομένων επιτυχιών όπως το “Pokemon GO” και το “Genshin Impact”, ανακοίνωσε στις 12 Σεπτεμβρίου νέες αμοιβές για τους προγραμματιστές.

Η εταιρεία επρόκειτο να χρεώνει 20 λεπτά κάθε φορά που ένα παιχνίδι που υποστηρίζεται από την Unity εγκαθίσταται σε οποιαδήποτε συσκευή, μια κίνηση που οι αναλυτές προειδοποίησαν ότι θα μπορούσε να καταρρεύσει τα στούντιο και να ακυρώσει νέες κυκλοφορίες.

Δέκα ημέρες αργότερα, μετά από μια έντονη και συχνά χυδαία αντίδραση από τα στούντιο και τους προγραμματιστές, η Unity πήρε πίσω ορισμένες από τις αλλαγές. Όμως, για πολλούς προγραμματιστές, η ζημιά μπορεί να είναι ανεπανόρθωτη.

«Αν αναγκαστώ να δεχτώ τις τρέχουσες συνθήκες, θα φύγω» δήλωσε στο AFP ο Αλέν Πουζέ, διευθυντής του γαλλικού στούντιο Alkemi.

Η Unity ισχυρίζεται ότι η τεχνολογία της στηρίζει το 70% των 1.000 κορυφαίων παιχνιδιών για κινητά και ότι οι άνθρωποι κατεβάζουν εφαρμογές που έχουν φτιαχτεί με το λογισμικό της τέσσερις δισεκατομμύρια φορές τον μήνα.

Η επιβολή έστω και μιας μικρής αμοιβής θα της αποφέρει μεγάλα οφέλη.

Ωστόσο, υπάρχουν πολλές εναλλακτικές «μηχανές», όπως είναι γνωστό το λογισμικό.

«Οι κατασκευαστές παιχνιδιών έχουν ήδη αρχίσει να εξετάζουν το ενδεχόμενο αλλαγής της μηχανής», δήλωσε ο Ρις Έλιοτ, αναλυτής αγοράς στη συμβουλευτική εταιρεία Newzoo.

«Αποκομμένο από την πραγματικότητα»

Όλα ήταν πολύ διαφορετικά το 2005, όταν η Unity ξεκίνησε με υποσχέσεις για εκδημοκρατισμό της ανάπτυξης παιχνιδιών.

Η πλατφόρμα λογισμικού της ήταν φθηνή και εύκολη στη χρήση και γρήγορα έγινε το αγαπημένο προϊόν των ανεξάρτητων και μικρότερων προγραμματιστών.

Η κύρια καινοτομία ήταν ότι οι σχεδιαστές μπορούσαν να βασιστούν σε στοιχεία από άλλα παιχνίδια, όπως ο φωτισμός ενός φόντου ή οι κινήσεις των χαρακτήρων.

Πριν από την εμφάνιση του Unity και των ανταγωνιστών του, κάθε παιχνίδι ήταν προσαρμοσμένο, με τα γραφικά και όλα τα υπόλοιπα να κατασκευάζονται από την αρχή. Μετά από μια αστρική άνοδο, η εταιρεία εισήλθε στο χρηματιστήριο το 2020.

Για πολλούς παρατηρητές του κλάδου, η εισαγωγή στο χρηματιστήριο ήταν η αρχή της πτώσης.

Η εταιρεία, η οποία προβλέπει έσοδα ύψους 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων φέτος, θέσπισε αρκετά κύματα απολύσεων και αποξένωσε τους χρήστες με τη βελτίωση του λογισμικού και της τιμολόγησης. Μετά ήρθε η βόμβα της 12ης Σεπτεμβρίου.

«Η πρώτη πρόταση που έκαναν ήταν εντελώς αποσυνδεδεμένη από την πραγματικότητα», δήλωσε ο Puget της Alkemi.

Εκατοντάδες προγραμματιστές κατέβηκαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να κατακεραυνώσουν μια πρόταση που, όπως είπαν, θα σκότωνε τα στούντιο που στηρίζονταν σε παιχνίδια που κατεβάζονταν δωρεάν και κάθε μικρότερη επιχείρηση που έτυχε να αναπτύξει ένα επιτυχημένο παιχνίδι.

«Δεν υπάρχει περίπτωση η Unity να μίλησε με ούτε έναν προγραμματιστή πριν ξεκινήσει αυτό», έγραψε ο προγραμματιστής και σύμβουλος Ράμι Ισμαήλ στο X, πρώην Twitter.

Η εταιρεία επέστρεψε με μια συγγνώμη τύπου – «ακούσαμε τις ανησυχίες σας», «εσείς είστε αυτό που κάνει τη Unity σπουδαία» – και μια νέα προσφορά για τον περιορισμό της εισφοράς στα πιο επιτυχημένα παιχνίδια.

Ο Πουζέ πιστεύει ότι η εταιρεία έκανε μια «εντελώς παράλογη» αρχική πρόταση, ώστε η μεταγενέστερη προσφορά τους, η οποία θα τους δώσει και πάλι ένα τεράστιο κέρδος, να φαίνεται πιο ευχάριστη.

«Σταματήστε το»

Η οργή των προγραμματιστών υποδηλώνει ότι η Unity έχει πολύ δρόμο να διανύσει μέχρι να γίνει ξανά αποδεκτή.

Λίγο μετά την αρχική ανακοίνωση, δημιουργήθηκε ένας λογαριασμός στο X για να συγκεντρώσει τις αντιδράσεις με τον τίτλο «σκ.τά από την Unity», ο οποίος απέκτησε περισσότερους από 15.000 ακόλουθους μέσα σε λίγες ημέρες.

Ενώ ορισμένοι προγραμματιστές εξέδωσαν ειλικρινείς επιστολές, άλλοι κατέφυγαν σε εικόνες με υψωμένα μεσαία δάχτυλα μπροστά από το λογότυπο της Unity ή σε σύντομα μηνύματα με αισχρές εκφράσεις δυσαρέσκειας.

«Σταματήστε το θεμα» ήταν η σκληρή απάντηση από την Innersloth, της οποίας το παιχνίδι “Among Us”, φτιαγμένο με το λογισμικό Unity, υπολογίζεται ότι έχει 500 εκατομμύρια παίκτες.

Ο Πουζέ δήλωσε ότι δεν είναι σίγουρος αν υπάρχει τρόπος επιστροφής για το Unity, λέγοντας ότι «όπως όλοι οι άλλοι» θα εξετάσει εναλλακτικές λύσεις. «Με στενοχωρεί η σκέψη ότι έχω επενδύσει 13 χρόνια μάθησης, έρευνας και ανάπτυξης σε μια λύση που θα πρέπει να πετάξω», δήλωσε.

Πηγή: AFP

www.ertnews.gr

Ντάνιελ Στάνκοβιτς