Κινεζική κυριαρχία στα λιμάνια

Η Απω Ανατολή είναι το κέντρο του παγκόσμιου διά θαλάσσης εμπορίου καθώς από τα 149 λιμάνια του πλανήτη που καταγράφουν διακίνηση φορτίων Containers άνω του ενός εκατ. teu τα 56 βρίσκονται σε χώρες της Απω Ανατολής και η συνολική διακίνηση φορτίων σε αυτά ξεπερνά τα 441,5 εκατ. teu σε ένα σύνολο 864 εκατ. teu που ήταν η παγκόσμια διακίνηση Containers το 2021. Τα παραπάνω στοιχεία της ειδικής έκδοσης DynaLiners Millionaires, που περιλαμβάνει όλα τα λιμάνια του πλανήτη που το 2021 διακίνησαν πάνω από 1 εκατ. teu, είναι αποκαλυπτικά για τη ρότα στην οποία κινείται το παγκόσμιο εμπόριο. Οπως προαναφέρθηκε, από τη λίστα των 149 λιμανιών, στις χώρες της Απω Ανατολής βρίσκονται 56 λιμάνια, στη Βόρειο Αμερική 19 λιμάνια, στη Μεσόγειο Θάλασσα 16 λιμάνια, όπως και στη Λατινική Αμερική, στην Αφρική 12 και στη Βόρειο Ευρώπη 11 λιμάνια.

Τα 149 λιμάνια με διακίνηση φορτίων άνω του 1 εκατ. teu ανήκουν σε 64 χώρες. Η Κίνα ελέγχει τον μεγαλύτερο αριθμό λιμανιών σε αυτή την κατάταξη, συνολικά 27 λιμάνια με μία συνολική διακίνηση φορτίων 242,8 εκατ. teu, δηλαδή το 28% της παγκόσμιας διακίνησης Containers. Να σημειωθεί ότι έξι από τα μεγαλύτερα κινεζικά λιμάνια βρίσκονται στην κατάταξη των 10 πρώτων παγκοσμίως, με το μεγαλύτερο βέβαια λιμάνι παγκοσμίως να είναι η Σαγκάη, που διακίνησε47,03 εκατ. teu το 2021.

Μετά την Κίνα η χώρα με τα περισσότερα λιμάνια στη λίστα των 149 είναι οι ΗΠΑ με 12 λιμάνια, μεταξύ των οποίων είναι του Λος Αντζελες, της Νέας Υόρκης κ.ά. Οι υπόλοιπες χώρες έχουν πολύ λίγα λιμάνια στη λίστα (από ένα ως τρία), με εξαίρεση την Τουρκία που έχει πέντε λιμάνια στη σχετική λίστα, όπως και η Ιαπωνία. Η Ελλάδα περιλαμβάνεται στη λίστα με ένα λιμάνι, τον Πειραιά. Η ΕΕ όπως υπολογίζεται συμμετέχει στα 149 λιμάνια με 17 λιμάνια δέκα χωρών, με το μεγαλύτερο εξ αυτών να είναι το λιμάνι του Ρότερνταμ της Ολλανδίας, που βρίσκεται επίσης στη 10η θέση σε παγκόσμιο επίπεδο. Ακολουθούν σε ευρωπαϊκό επίπεδο τα λιμάνια της Αμβέρσας του Βελγίου (15ο παγκοσμίως), του Αμβούργου της Γερμανίας (21ο παγκοσμίως), της Βαλένθια της Ισπανίας (29ο παγκοσμίως) και την πεντάδα συμπληρώνει ο Πειραιάς (31η θέση παγκοσμίως).

Ο Πειραιάς έχασε το 2021 δύο θέσεις στην παγκόσμια κατάταξη (από την 29η στην 31η) και μία θέση στην πανευρωπαϊκή (από την 4η στην 5η) καθώς η διακίνησηContainers μειώθηκε κατά 2% ενώ αντιθέτως της Βαλένθια αυξήθηκε κατά 4% με αποτέλεσμα το ισπανικό λιμάνι να υπερκεράσει τον Πειραιά. Το μεγαλύτερο ελληνικό λιμάνι που ελέγχεται από την κινεζική Cosco έχασε μία ακόμη θέση στην παγκόσμια κατάταξή από το αμερικανικό λιμάνι της Σαβάνα, στο οποίο η διακίνηση φορτίων αυξήθηκε κατά 20%. Οι μεγάλες ανατροπές που έφερε η πανδημία στο παγκόσμιο εμπόριο είναι η κύρια αιτία των ανακατατάξεωντο 2021 σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων του λιμανιού του Πειραιά.

Αφήστε μια απάντηση