Τέχνη στα καταφύγια της Ουκρανίας, online πρόβες από τα σύνορα και στο βάθος … «Eros»

O Elias Spricht, πιανίστας από το Κίεβο είναι ένας από τους επτά καλλιτέχνες της Nova Opera, μιας ουκρανικής ομάδας σύγχρονου μουσικού θεάτρου, που αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την εστία του αποχωριζόμενος φυσικά και το πιάνο του. Σ ‘ένα καταφύγιο, ανάμεσα στους στριμωγμένους συμπατριώτες του, ο Elias βρίσκει ένα λευκό παιδικό πιανάκι και παίζει την 9η Συμφωνία του Μπετόβεν. Σε κάθε νότα φωλιάζει λίγη δύναμη. Μαζί με την τέχνη ή μέσα από αυτήν επιβιώνει κάπως η ελπίδα, αναπτερώνεται λιγάκι το ηθικό…

Από το επταμελές γκρουπ των Ουκρανών μουσικών, οι τρεις κατάφεραν να φτάσουν με ηλεκτρικό αυτοκίνητο στα πολωνικά σύνορα και πλέον μπορούν να κάνουν και online πρόβες με την διεθνώς καταξιωμένη Ελληνίδα σκηνοθέτιδα Ελλη Παπακωνσταντίνου με την οποία συνεργάζονται στενά τον τελευταίο χρόνο. Άλλα τρία μέλη της Nova Opera έχουν διασκορπιστεί σε διάφορες περιοχές της Ουκρανίας και προς το παρόν παραμένουν εγκλωβισμένοι, ενώ η τσελίστρια Zhannα δεν έχει δώσει ακόμα σημεία ζωής…

Ελπίδα και δύναμη μέσα από την ελληνοουκρανική καλλιτεχνική συνεργασία

Η Ελλη Παπακωνσταντίνου συνομιλεί καθημερινά μαζί τους με σύνδεση zoom και προσπαθεί μέσα από συνεχείς επαφές με τους αρμόδιους φορείς να τους βοηθήσει να φτάσουν όλοι σώοι στην Ελλάδα. Άλλωστε, σε αυτή την τόσο δύσκολη συγκυρία, τους συνδέει και τους ενδυναμώνει ένα φιλόδοξο έργο, που φέρει τον τίτλο EROS και υπογράφεται σκηνοθετικά από την ίδια σε κείμενο της Λουίζας Αρκουμανέα και μουσική σύνθεση του Blane Reininger

Μάλιστα, για τις ανάγκες της προετοιμασίας του, η σκηνοθέτις και άλλοι τρεις συντελεστές της παράστασης είχαν προγραμματίσει ταξίδι στο Κίεβο μέσα στον Μάρτιο. Τους πρόλαβαν οι εξελίξεις…

«Μετά την εισβολή αλλάζει πλέον και η μορφή του έργου, γίνεται πιο βιωματικό και επανασχεδιάζεται Θα εμπλουτιστεί με μαρτυρίες από τον πόλεμο και την προσφυγιά, τον πόνο, τον ξεριζωμό, την απώλεια… Ταυτόχρονα θα αναζητήσουμε τον ρόλο του έρωτα και τη θέση της αγάπης σε μια χώρα που καταστρέφεται από τον πόλεμο και οι εκκενώσεις σε εθνικό επίπεδο αναγκάζουν τους ανθρώπους να αφήσουν πίσω τη ζωή τους», αναφέρει η Ελλη Παπακωνσταντίνου.

Οι πρόβες είχαν ξεκινήσει το Δεκέμβριο του 2021 με στόχο να γίνει η πρεμιέρα 21 και 22 Μαϊου στο Ρότερνταμ της Ολλανδίας και να ακολουθήσει περιοδεία σε ιστορικούς χώρους της Ουκρανίας: Εθνική Οπερα του Κιέβου, Οpera House στην Οδησσό και Εθνική Φιλαρμονική του Κάρκιφ. Ως πράξη αλληλεγγύης στον ουκρανικό λαό και για να τιμηθεί η αναβληθείσα συνεργασία με τη Nova Opera, οι Ουκρανοί τραγουδιστές όπερας θα συμμετάσχουν μέσω zoom.

Λίγα λόγια για το έργο: πρόκειται για ένα διαδραστικό παραστατικό δείπνο με ζωντανή μουσική που εμπνέεται από το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα», για να αφηγηθεί τη νέα σωματικότητα και τη σύνδεση με τον φυσικό κόσμο.

Σύγχρονοι φιλόσοφοι και ψυχαναλυτές συμμετέχουν σε αυτό το «μεταδείπνο» και υποδύονται χαρακτήρες του «Συμποσίου» ανοίγοντας διάλογο μεταξύ του πρωτότυπου έργου και της σύγχρονης έννοιας της Αγάπης. Με δόσεις σαρκασμού και μαύρου χιούμορ το κείμενο της Αρκουμανέα επανεξετάζει την επιθυμία και την αγάπη στον απόηχο των lockdowns και σε μια εποχή που απειλεί να είναι η αρχή μεγάλων ένοπλων συγκρούσεων. Πώς αυτός ο νεοφουτουριστικός κόσμος του COVID αμφισβητεί τη σημασία της φυσικής παρουσίας ως στοιχείο του EROS. Πόσο από αυτό σχετίζεται με την «πλατωνική αγάπη» (αγάπη πνευματική και απουσία σωματικότητας) που αναπτύσσει ο Σωκράτης στο «Συμπόσιο»;

Αυτά τα ερωτήματα θέτει το EROS, μια διεθνής συμπαραγωγή που υποστηρίζεται και από το ελληνικό υπουργείο Πολιτισμού, το The house of Europe και τον Ολλανδικό Οργανισμό The Performing Arts Fund NL

Ρεπορτάζ – Επιμέλεια Έλενα Καρανάτση

www.ertnews.gr

Συντακτική ομάδα ert.gr