Η Γαλλία καταργεί ορισμένες πτήσεις εσωτερικού για την προστασία του περιβάλλοντος

Γάλλοι βουλευτές ψήφισαν υπέρ της διακοπής εγχώριων αεροπορικών πτήσεων για δρομολόγια που μπορούν να πραγματοποιηθούν με τρένο σε λιγότερο από δυόμισι ώρες, ως μέρος μιας σειράς κλιματικών και περιβαλλοντικών μέτρων που θα εφαρμόσει η κυβέρνηση.

Μετά την διαβούλευση της Εθνοσυνέλευσης το προηγούμενο Σαββατοκύριακο κατά τη διάρκεια της οποίας, δεν έλειψαν οι εντάσεις, εγκρίθηκε η απαγόρευση μιας σειράς από πτήσεις. Το μέτρο που υιοθετήθηκε τελικά είναι λιγότερο αυστηρό από την αρχική πρόταση της συνέλευσης πολιτών για το κλίμα.

Αυτό σημαίνει το τέλος των σύντομων εσωτερικών πτήσεων από το αεροδρόμιο Orly, νότια του Παρισιού, προς τη Νάντη και το Μπορντό, αν και οι πτήσεις ανταπόκρισης μέσω του αεροδρομίου Σαρλ ντε Γκολ, στα βόρεια της γαλλικής πρωτεύουσας, θα συνεχιστούν.

Αρχικά, η επιτροπή για το κλίμα που συγκροτήθηκε από τον Γάλλο πρόεδρο, Εμανουέλ Μακρόν, είχε προτείνει την κατάργηση όλων των πτήσεων διάρκειας κάτω των τεσσάρων ωρών, μεταξύ των γαλλικών προορισμών όπου υπήρχε απευθείας σύνδεση με τρένο.

Στη συνέχεια, η χρονική διάρκεια μειώθηκε στις δυόμισι ώρες μετά από έντονες αντιδράσεις εκ μέρους ορισμένων περιοχών της χώρας, αλλά και της Air France-KLM, η οποία όπως και πολλές άλλες αεροπορικές εταιρείες, έχουν πληγεί σοβαρά εξαιτίας των ταξιδιωτικών περιορισμών που επιβλήθηκαν λόγω της πανδημίας.

Πριν από ένα χρόνο, η γαλλική κυβέρνηση συμφώνησε να παραχωρήσει δάνειο 7 δισεκατομμυρίων ευρώ στην AF-KLM με την προϋπόθεση ότι θα καταργηθούν ορισμένες εσωτερικές πτήσεις. Ωστόσο, η συμφωνία θα προϋπέθετε ότι τα δρομολόγια αυτά θα καταργούνταν και για άλλες, φθηνότερες αεροπορικές γραμμές.

Ο επικεφαλής της Air France-KLP, Μπέντζαμιν Σμιθ, δήλωσε ότι η εταιρία έχει δεσμευτεί να μειώσει τον αριθμό των εγχώριων πτήσεων που πραγματοποιεί στη Γαλλία κατά 40% μέχρι το τέλος του έτους.

«Επιλέξαμε τις δυόμισι ώρες, επειδή οι τέσσερις θα μπορούσαν να απομονώσουν περίκλειστες περιοχές, όπως το ευρύτερο Μασίφ Σεντράλ, πράγμα που θα ήταν άδικο», είπε  στους βουλευτές ο υπουργός μεταφορών, Ζαν-Μπατίστ Ντζεμπαρί.

Το μέτρο, που εντάσσεται στο νομοσχέδιο για το κλίμα και την ανθεκτικότητα, ψηφίστηκε παρά το γεγονός ότι συνάντησε τις αντιστάσεις της αντιπολίτευσης. Ο σοσιαλιστής βουλευτής Τζοέλ Αβιρανιέτ δήλωσε ότι το μέτρο θα έχει «δυσανάλογο ανθρώπινο κόστος» και προειδοποίησε ότι θα ακολουθήσουν περικοπές στον κλάδο των αερομεταφορών. Άλλοι βουλευτές, ορισμένοι εκ των οποίων ανήκουν στο κόμμα των Πράσινων, διαμαρτυρήθηκαν για το γεγονός ότι το τελικό μέτρο που ψηφίστηκε ήταν χαλαρότερο από την αρχική πρόταση, πράγμα που κατά τη γνώμη τους, το καθιστά ανούσιο.

Η Ματίλντ Πανό, που ανήκει στο αριστερό κόμμα La France Insoumise, υποστήριξε ότι το μέτρο ουσιαστικά «αδειάστηκε», ενώ η συνάδελφός της, Ντανιέλ Ομπονό, σημείωσε ότι η διατήρηση του ορίου των τεσσάρων ωρών θα επέτρεπε τη διακοπή των πτήσεων που έχουν τις «μεγαλύτερες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου».

Η γαλλική ένωση καταναλωτών, UFC-Que Choisir, είχε ζητήσει τη διατήρηση των τεσσάρων ωρών της πρότασης που θα έδινε στο νέο νόμο «κάποια ουσία… ενώ παράλληλα θα εισήγαγε ασφαλιστικές δικλείδες που δεν θα επέτρεπαν στην SNCF (το γαλλικό εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο) να αδράξει την ευκαιρία για να ανεβάσει τις τιμές ή να ρίξει την ποιότητα των υπηρεσιών της».

«Η πανδημία του κορονοϊού επιδείνωσε τις προϋπάρχουσες  περιβαλλοντικές και κοινωνικές κρίσεις. Θα έπρεπε να μας κάνει να σκεφτούμε εκ νέου τις πολιτικές μας για την υγεία προκειμένου να αντιμετωπίσουμε την πρόκληση των μελλοντικών υγειονομικών κρίσεων που οφείλονται σε λοιμώδη νοσήματα».

Πρόσθεσε ότι αν είχε διατηρηθεί το αρχικό όριο των τεσσάρων ωρών, θα υπήρχαν «ουσιαστικές επιδράσεις» στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, χωρίς να επηρεαστούν αρνητικά οι χρόνοι που απαιτούνται για μια διαδρομή ή οι τιμές των εισιτηρίων.

«Κατά μέσο όρο, ένα αεροσκάφος εκπέμπει 77 φορές περισσότερο διοξείδιο του άνθρακα ανά επιβάτη σε σχέση με ένα τρένο που κάνει την ίδια διαδρομή, παρά το γεγονός ότι το τρένο είναι φθηνότερο και ο επιπλέον χρόνος του ταξιδιού δεν ξεπερνά τα 40 λεπτά», ανέφερε η ένωση. «Η μελέτη μας δείχνει ότι… η επιλογή της κυβέρνησης στην πραγματικότητα κάνει το μέτρο να χάνει κάθε ουσία».

Λεπτομέρειες για τις ακριβείς διαδρομές που θα καταργηθούν, θα δημοσιευθούν στην εφημερίδα της γαλλικής κυβέρνησης. Οι πτήσεις από το Παρίσι προς τη Νίκαια, οι οποίες διαρκούν περίπου έξι ώρες με το τρένο, και την Τουλούζη, που απέχει τέσσερις ώρες με το τρένο, θα συνεχιστούν.

Το παράδειγμα της Γαλλίας αναμένεται να ακολουθήσουν και άλλες χώρες. Η συντηρητική-πράσινη κυβέρνηση της Αυστρίας εισήγαγε φόρο 30 € στα αεροπορικά εισιτήρια για πτήσεις κάτω των 350 χλμ. τον περασμένο Ιούνιο και απαγόρευσε πτήσεις εσωτερικού που απέχουν λιγότερες από τρεις ώρες με το τρένο

Επιπλέον, η Ολλανδία κάνει προσπάθειες από τον Ιούνιο του 2013, να απαγορεύσει τις σύντομες εγχώριες πτήσεις. Το 2019, Ολλανδοί βουλευτές αποφάσισαν την απαγόρευση των πτήσεων μεταξύ του αεροδρομίου Schiphol στο Άμστερνταμ και του Zaventem στις Βρυξέλλες, που απέχουν μόλις 150 χλμ. μεταξύ τους. Ωστόσο,  απαγόρευση θεωρήθηκε ότι παραβιάζει τους κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ελεύθερη μετακίνηση εντός της ΕΕ, με αποτέλεσμα να μην εφαρμοστεί ποτέ.

ΠΗΓΗ: Guardian

 

 

www.ertnews.gr

Εύη Τσιριγωτάκη