«LIMINAL – Με ιμάτιον μέλαν»: Η Νατάσσα Ζούκα στο ert.gr

«LIMINAL – Με ιμάτιον μέλαν»: Η Νατάσσα Ζούκα στο ert.gr

Από τις 3 τις 5 Ιουνίου 2019 στις 9μμ στην αίθουσα Νίκος Κεσσανλής της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, η Νατάσσα Ζούκα θα παρουσιάσει μία νέα χορογραφία και μουσική performance με τίτλο «LIMINAL – Με ιμάτιον μέλαν», εμπνευσμένη από την ποίηση και τα haiku του ιερομόναχου Συμεών.

Ποια είναι η Νατάσσα Ζούκα:
Απόφοιτος της Σχολής Εθνικού Θεάτρου το 1974. Συνιδρύτρια του «Θεάτρου της Άνοιξης», συμμετέχει σε όλες τις παραγωγές του με κορυφαία την Ηλέκτρα όπου αναλαμβάνει τη χορογραφία και τον επώνυμο ρόλο. Παράλληλα φοιτά στην Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης 3 χρόνια, καλλιεργώντας το ενδιαφέρον της για το σωματικό θέατρο και τη χορογραφία.

Το 1980 με υποτροφία του Ιδρύματος Α. Ωνάση πηγαίνει στην Γαλλία όπου έχει την τύχη να σπουδάσει 2 χρόνια δίπλα στον Jacques Lecoq σε μια σχολή γνωστή για τις σύγχρονες μεθόδους και τεχνικές που αφορούν δημιουργούς (Σκηνοθέτες, Χορογράφους, Ηθοποιούς, Εικαστικούς). Στο Παρίσι συμμετείχε ως ηθοποιός/performer σε παραστάσεις, μεταξύ άλλων και στην παράσταση «Slieman-Episodes Ignores» όπου πρωταγωνιστούσε ο Antoine Vitez (Palais Chaillot).Το 1983 επιστρέφει στην Ελλάδα όπου εργάζεται ως παιδαγωγός και χορογράφος σε εργαστήρια για παιδιά και ηθοποιούς.

Διδάσκει μάσκα, κίνηση και αυτοσχεδιασμό. Ιδρύει το Χοροθέατρο (1990) με το οποίο έχει παρουσιάσει 13 πρωτότυπα έργα-παραγωγές. Επίσης έχει χορογραφήσει και σκηνοθετήσει έργα αναθέσεις για φορείς όπως: Μέγαρο Μουσικής, Εθνική Λυρική Σκηνή, Ορχήστρα των Χρωμάτων, Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου, Κέντρο Φωνητικών Τεχνών, Μουσείο Μπενάκη, Εθνικό Θέατρο, κ.ά.

Το 2004 επιλέγεται για να συμμετέχει ως χορογράφος σε τριετές ερευνητικό πρόγραμμα με θέμα «Σύγχρονος Χορός και Χορός στο Αρχαίο Δράμα» στο Παρίσι, που διευθύνει η χορογράφος Suzan Buirge, έχοντας πάλι την υποστήριξη του Ιδρύματος Ωνάση.Το 2007 τιμάται με το πρώτο βραβείο στην κατηγορία Videodance από το Πανόραμα Σύγχρονου Ελληνικού Κινηματογράφου για το έργο «The Lady of Late».

Η ενασχόλησή της με τον πολιτισμό της Ανατολής ξεκινά με την άσκησή της στο King-Fu (επί 10 χρόνια) και με τη Hatha Yoga (άσκηση και διδασκαλία επί 17 έτη).Το 2009 επιλέγεται ανάμεσα σε 12 χορογράφους από όλο τον κόσμο για το ερευνητικό πρόγραμμα που διεξήχθη στην Ιαπωνία με τίτλο «Σύγχρονος Χορός και Τελετουργία».

Έχει πραγματοποιήσει δύο ερευνητικά ταξίδια στην Ινδία με σκοπό τη βαθύτερη μελέτη της Αγιουρβέδα και της Hatha Yoga.Από το 2010 μέχρι σήμερα συνδιευθύνει το κέντρο έρευνας για το χορό και τις παραστατικές τέχνες Art Act area_creative space, διοργανώνοντας πλήθος σεμιναρίων, κύκλων μαθημάτων και residencies.

Σε δήλωσή της στο ert.gr η Νατάσσα Ζούκα, αναφέρει: «Δέκα χρόνια σιωπής αρκετά δημιουργικής. Η σιωπή είναι συγκέντρωση, μελέτη και βίωμα. Αυτή με οδήγησε στα haikuκου φόρμα ποιητική ιδανική για να εκφράσεις το ελάχιστο, το μικρό, το τίποτα. Το τιτίβισμα του πουλιού, το πέταγμα μιας πεταλούδας, ένα λησμονημένο μαντήλι σε μία τσέπη, ένα πλούπ από λίγο τσάι ακόμη στη σιωπή.

Η αγάπη μου για το χαρτί με οδήγησε στους υπέροχους συνεργάτες-εικαστικούς Γιάννη Παπαδόπουλο και Μαρία Γρηγορίου. Τα χέρια τους φτιάχνουν μαγικούς χάρτινους κόσμους. Το ατελιέ τους είναι ο κόσμος του παραμυθιού για μένα. Τους ευχαριστώ και τους θαυμάζω. Οι συνεργάτες μου χορευτές με λεπτότητα αφουγκράστηκαν την πρόθεσή μου και έγιναν εξαίσια όργανα μουσικά και αέρινα. Οι συνεργάτες μου μουσικοί (φωνές) βούτηξαν στον φωνητικό μινιμαλισμό σ’ ένα παιχνίδι με το διάφραγμα, τις αναπνοές και τις φωνητικές χορδές.

Χωρίς μικρόφωνα, χωρίς καθόλου ηχεία, κονσόλες κτλ. Όλα γυμνά φτιαγμένα, χειροποίητα από την εξερεύνηση των δυνατοτήτων του ανθρώπινου σώματος. Το Σώμα και η Φωνή αρχέγονοι φορείς της ιστορίας του κόσμου, σ’ ένα περιβάλλον σιωπής, λευκότητας και ποίησης αφηγούνται την υπαρξιακή περιπλάνηση σ’ ένα Χαϊ κου από άσπρο-μαύρο».

Σχετική είδηση: «LIMINAL – Με ιμάτιον μέλαν»

www.ert.gr

Νάσος Μπράτσος