Σύγχυση και απογοήτευση στην αγορά για μείωση ΦΠΑ – Παραμένουν ακριβά βασικά είδη διατροφής

Τον αρχικό ενθουσιασμό από την κυβερνητική εξαγγελία για μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση και στα τρόφιμα, διαδέχθηκε η σύγχυση και η απογοήτευση επαγγελματιών και καταναλωτών, όταν άρχισαν οι διευκρινήσεις για το ποια προϊόντα εξαιρούνται από τη μείωση.

«Ό,τι γλιτώσουμε από το σούπερ μάρκετ, θα το δίνουμε στους καφέδες» λένε -με μια δόση υπερβολής φυσικά- καταναλωτές, αφού η μείωση του συντελεστή ΦΠΑ στην εστίαση δεν αφορά τον καφέ, το τσάι, και τα αναψυκτικά, που παραμένουν στον υψηλό συντελεστή.

Για τους επαγγελματίες δε του κλάδου της εστίασης ο διαχωρισμός αυτός των προϊόντων στα οποία θα εφαρμοστεί η μείωση προκαλεί και πολλά πρακτικά προβλήματα, αλλά και ζητήματα ανταγωνισμού, με τους επίσημους φορείς του να ζητούν άμεση διόρθωση αυτής της στρέβλωσης.

Οι πιο έμπειροι δε, τονίζουν ότι η διόρθωση αυτή είναι απαραίτητη και έναν ακόμη λόγο που αφορά τα ταμεία του κράτους, αφού μεγαλώνει επικίνδυνα ο πειρασμός να φοροδιαφύγεις πατώντας… λάθος κουμπί στην ταμειακή μηχανή και χρεώνοντας τον καφέ με τον ΦΠΑ του τοστ.

Επίσης οι καταναλωτές δεν θα πρέπει να περιμένουν καμία διαφορά στο πορτοφόλι τους όταν πηγαίνουν να αγοράσουν βασικά είδη διατροφής τα οποία υπάγονται σε συντελεστή ΦΠΑ 13%, όπως κρέας, ψάρια, γάλα κτλ. Για μειώσεις σε αυτά θα πρέπει να περιμένουν ένα χρόνο ακόμη, αφού σύμφωνα με τις κυβερνητικές εξαγγελίες από 1/1/2020 θα μειωθεί ο μεσαίος συντελεστής από 13% σε 11%.

Διχάζει την αγορά εστίασης η ρύθμιση για το ΦΠΑ

Είναι η πρώτη φορά που προωθείται ρύθμιση για τον ΦΠΑ στην εστίαση το οποίο «διχάζει» την αγορά εστίασης – υπηρεσίες καφέ και τροφίμων. Η μετάταξη στον χαμηλό συντελεστή (13%) του καφέ ως προϊόν-τρόφιμο και η εξαίρεσή του όταν πρόκειται για ρόφημα θα αναπτύξει διαφορετικές ταχύτητες στις επιχειρήσεις.

Ειδικότερα, η κυβερνητική εξαγγελία για μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση από το 24% στο 13%, η οποία θα εφαρμοστεί μάλιστα εντός Μαΐου, οδηγεί αυτόματα σε μειώσεις τιμών στα εξής:

* έτοιμα γεύματα και λοιπά σερβιριζόμενα είδη από εστιατόρια,
* ταβέρνες,
* ουζερί,
* ψητοπωλεία,
* οβελιστήρια,
* καφετέριες,
* ζαχαροπλαστεία,
* σνακ μπαρ,
* αρτοποιεία,
* πιτσαρίες,
* φαστφουντάδκα,
* κυλικεία, καντίνες κ.λπ., προς επιτόπια κατανάλωση.

Το πρόβλημα του καφέ και των ροφημάτων

Πάγωσε ωστόσο το χαμόγελο των επαγγελματιών όταν από το υπουργείο Οικονομικών διευκρινίστηκε ότι η μείωση του συντελεστή ΦΠΑ στο 13% στον κλάδο της εστίασης, δεν αφορά τον καφέ, το τσάι και τα αναψυκτικά, που παραμένουν στον υψηλό συντελεστή.

Στην πραγματικότητα, το μέτρο που ανακοίνωσε η κυβέρνηση, σύμφωνα με διευκρινίσεις, στην πράξη εξαιρεί τα ροφήματα και περιορίζεται σε τυποποιημένα είδη διατροφής.

Η εξαίρεση αυτή, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς,  οδηγεί πάνω από 40.000 επιχειρήσεις εστίασης εκτός ρύθμισης για μείωση του ΦΠΑ στο 13%.

«Είναι θετικό το μέτρο, αλλά κουτσό» αναφέρει χαρακτηριστικά σε δήλωσή του ο Γιώργος Καββαθάς, πρόεδρος της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ), εκπροσωπώντας και την ΠΟΕΣΕ (Πανελλήνια Ομοσπονδία Εστιατορικών & Συναφών Επαγγελμάτων).

Εξηγεί ότι με το 50% σχεδόν των επιχειρήσεων του κλάδου εστίασης εκτός ρύθμισης, εξανεμίζονται οι προσδοκίες για οφέλη σε έναν κλάδο που έχασε σχεδόν το 30% του τζίρου του εν μέσω κρίσης (από το 2010).

«Πρόκειται για μια περίοδο που αυξήθηκε ο ΦΠΑ στην εστίαση από το 13% στο 24%, αλλά ταυτόχρονα αυξήθηκαν και τα κόστη εκμετάλλευσης με την επιβάρυνση να φθάνει στο 119%» συμπληρώνει, κρίνοντας ότι είναι στη διακριτική ευχέρεια του πρωθυπουργού να διορθώσει το μέτρο.

Μάλιστα, προς αυτή την κατεύθυνση ο κ. Καββαθάς έχει ήδη ζητήσει συνάντηση με τον πρωθυπουργό αλλά και με τον υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο.

Επίσης, την ερχόμενη Τρίτη προγραμματίζεται έκτακτη συνεδρίαση της ομοσπονδίας με τη συμμετοχή των προέδρων όλων των σωματείων μελών της με σκοπό να σχεδιαστεί ο τρόπος αντίδρασης του κλάδου.

Όπως τονίζει η ΓΣΕΒΕΕ στόχος είναι η θεσμοθέτηση άμεσα και συνολικά της μείωσης του ΦΠΑ στην εστίαση, ώστε να είναι σε ισχύ κατά τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου «κάτι που θα έχει ευεργετικές συνέπειες για τις επιχειρήσεις, την απασχόληση, αλλά και τα δημόσια έσοδα»..

Αφήστε μια απάντηση