
Το
δεύτερο
καλώδιο
Ελλάδας
–
Ιταλίας
(GR.ITA
II)
έργο
που
ωριμάζουν
εδώ
και
τουλάχιστον
τρία
χρόνια
οι
Διαχειριστές
των
συστημάτων
μεταφοράς
ηλεκτρικής
ενέργειας
των
δύο
χωρών,
ΑΔΜΗΕ
και
Terna,
αντίστοιχα,
βρίσκεται
ψηλά
στην
ατζέντα
των
συνομιλιών
Μητσοτάκη
–
Μελόνι.
Ο
πρωθυπουργός
συνοδευόμενος
από
υπουργούς
της
κυβέρνησης
που
απαρτίζουν
την
ελληνική
αντιπροσωπεία
στο
Ανώτατο
Συμβούλιο
Συνεργασίας
Ελλάδας
–
Ιταλίας
επισκέπτεται
σήμερα
12
Μαΐου
τη
Ρώμη,
όπου
και
θα
έχει
συνομιλίες
με
την
Τζόρτζια
Μελόνι
και
για
το
καλώδιο
Ελλάδας
–
Ιταλίας.
Η
δεύτερη
ηλεκτρική
διασύνδεση
είναι
αναγκαία
για
τις
εισαγωγές
πράσινης
ηλεκτρικής
ενέργειας
στα
μητροπολιτικά
κέντρα
της
Ιταλίας,
ενώ
θα
ενισχύσει
και
τη
ρευστότητα
των
χρηματιστηρίων
ενέργειας
αλλά
και
τη
σύγκλιση
των
τιμών
ηλεκτρικής
ενέργειας
Στην
ατζέντα
το
δεύτερο
καλώδιο
Ελλάδας
–
Ιταλίας
Οι
δύο
διαχειριστές,
όπως
αποκάλυψε
στο
5ο
OT
FORUM
ο
Μάνος
Μανουσάκης,
Πρόεδρος
και
CEOτου
ΑΔΜΗΕ
βρίσκονται
κοντά
στο
να
υπογράψουν
συμφωνία
για
τη
δεύτερη
ηλεκτρική
διασύνδεση
των
δύο
χωρών.
Πρόσφατα,
συμφωνήθηκε
και
αναμένονται
και
οι
τελικές
αποφάσεις
των
Ρυθμιστών
των
δύο
χωρών
ώστε
η
ρυθμιζόμενη
βάση
του
έργου
να
καταμεριστεί
50%
–
50%.
Η
δεύτερη
ηλεκτρική
διασύνδεση
είναι
αναγκαία
για
τις
εισαγωγές
πράσινης
ηλεκτρικής
ενέργειας
στα
μητροπολιτικά
κέντρα
της
Ιταλίας,
ενώ
θα
ενισχύσει
και
τη
ρευστότητα
των
χρηματιστηρίων
ενέργειας
αλλά
και
τη
σύγκλιση
των
τιμών
ηλεκτρικής
ενέργειας.
Η
διασύνδεση
Ελλάδας-Ιταλίας
αφορά
στην
ανάπτυξη
μιας
νέας
υποθαλάσσιας
γραμμής
(Θεσπρωτία
–
Γαλατίνα),
η
οποία
θα
τριπλασιάσει
το
περιθώριο
ανταλλαγών
ηλεκτρικής
ενέργειας
από
500
MW
σήμερα
σε
1.500
MW
ΑΔΜΗΕ
και
Terna
υπέβαλαν
αίτημα
για
την
ένταξη
της
νέας
ηλεκτρικής
διασύνδεσης
Ελλάδας
–
Ιταλίας
(GR.ITA
II)
στον
2ο
Ενωσιακό
Κατάλογο
Έργων
Αμοιβαίου
και
Κοινού
Ενδιαφέροντος
της
Ευρωπαϊκής
Ένωσης
(PCI/PMI).
Το
ενεργειακό
έργο
που
προωθούν
οι
δύο
Διαχειριστές
είναι
στρατηγικής
σημασίας
σε
περιφερειακό
επίπεδο
και
έχει
ήδη
ενταχθεί
στο
πιο
πρόσφατο
Δεκαετές
Πλάνο
Ανάπτυξης
Δικτύων
του
ENTSO-E.
Η
ένταξη
της
διασύνδεσης
σε
καθεστώς
PCI/PMI
είναι
ιδιαίτερα
σημαντική
καθώς
θα
της
εξασφαλίσει
την
απαραίτητη
αδειοδοτική
επιτάχυνση
και
τους
αναγκαίους
κοινοτικούς
πόρους
χρηματοδότησης
προκειμένου
να
υλοποιηθεί.
Ο
προϋπολογισμός
του
project
και
για
τις
δύο
χώρες
εκτιμάται
σε
1,85
δισ.
ευρώ
και
με
την
οριστικοποίησή
του,
αναμένεται
να
συμπεριληφθεί
στο
προκαταρκτικό
Δεκαετές
Πρόγραμμα
Ανάπτυξης
2026-2035
του
ΑΔΜΗΕ
Η
υποθαλάσσια
διασύνδεση
Η
διασύνδεση
Ελλάδας-Ιταλίας
αφορά
στην
ανάπτυξη
μιας
νέας
υποθαλάσσιας
γραμμής
(Θεσπρωτία
–
Γαλατίνα),
η
οποία
θα
τριπλασιάσει
το
περιθώριο
ανταλλαγών
ηλεκτρικής
ενέργειας
από
500
MW
σήμερα
σε
1.500
MW.
Το
υποβρύχιο
τμήμα
του
έργου
υπολογίζεται
σε
240
χλμ.
ενώ
τα
υπόγεια
τμήματα
σε
Ελλάδα
και
Ιταλία
σε
55
χλμ.
Η
νέα
ηλεκτρική
διασύνδεση
θα
είναι
συνεχούς
ρεύματος
(HVDC)
με
μεταφορική
ικανότητα
1.000
MW
και
τεχνολογία
μετατροπέων
τάσης
(Voltage
Source
Converters),
η
οποία
χρησιμοποιείται
επίσης
στο
καινοτόμο
έργο
της
ηλεκτρικής
διασύνδεσης
Κρήτης-Αττικής
που
ολοκλήρωσε
πρόσφατα
ο
ΑΔΜΗΕ.
Ο
προϋπολογισμός
του
project
και
για
τις
δύο
χώρες
εκτιμάται
σε
1,85
δισ.
ευρώ
και
με
την
οριστικοποίησή
του,
αναμένεται
να
συμπεριληφθεί
στο
προκαταρκτικό
Δεκαετές
Πρόγραμμα
Ανάπτυξης
2026-2035
του
ΑΔΜΗΕ.
Σημειώνεται
ότι
οι
δύο
Διαχειριστές
βρίσκονται
σε
τελικό
στάδιο
συζητήσεων
για
την
υπογραφή
Μνημονίου
Κατανόησης
για
την
περαιτέρω
ωρίμανση
του
έργου.