Κλειστά τρία στα δέκα καταστήματα στο κέντρο της Αθήνας

Συνολικά στο κέντρο της Αθήνας καταγράφηκαν 2.426 ακίνητα, εκ των οποίων το 23,3% είναι κλειστά. Η πλειονότητα των επιχειρήσεων αφορά επιχειρήσεις ένδυσης – υπόδησης – αξεσουάρ (16,2%), καταστήματα εστίασης – διασκέδασης (14,4%), αργυροχρυσοχοΐα, κοσμήματα – ρολόγια – μπιζού, εκκλησιαστικά είδη (6,9%), ενώ μόλις 0,5% καταλαμβάνουν τα πολυκαταστήματα και 4,1% κτίρια ξενοδοχείων, καταλυμάτων, ενοικιαζόμενων δωματίων.

Αναφορικά με τον κλάδο, τα εμπορικά καταστήματα αντιπροσωπεύουν σχεδόν τα μισά καταστήματα του συνόλου, η εστίαση το 14,4%, ενώ τα τουριστικά καταλύματα μόλις τέσσερα στα εκατό ακίνητα, αν και παρουσιάζουν αύξηση σε σχέση με πέρυσι.

Αυτό προκύπτει από την έρευνα για τις χρήσεις γης στην εμπορική καρδιά της πρωτεύουσας που πραγματοποίησε φέτος, για δεύτερη χρονιά, ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών σε συνεργασία με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και τον καθηγητή Γεώργιο Μπάλτα.

Η μελέτη αποτυπώνει την εικόνα της αγοράς και, όπως τόνισε ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών Σταύρος Καφούνης, «χωρίς σωστά δεδομένα είναι αδύνατος ο μακροπρόθεσμος σχεδιασμός και η σωστή στόχευση από την τοπική αυτοδιοίκηση και το κράτος αλλά και αδύνατη η λήψη σωστών αποφάσεων για την ανάληψη επιχειρηματικού ρίσκου».

Μάλιστα, ο ίδιος προανήγγειλε ότι επόμενος στόχος είναι να διευρυνθεί η καταγραφή και να καλύψει όλες τις τοπικές αγορές της Αθήνας.

Ανακαίνιση  ή μετατροπή

Κλειστά, κενά ή ανοίκιαστα στο κέντρο της Αθήνας είναι τρία στα δέκα επαγγελματικά ακίνητα, με έναν σημαντικό αριθμό να βρίσκεται σε «κατάσταση» ανακαίνισης ή μετατροπής σε τουριστικά καταλύματα.

Μεγάλος αριθμός κλειστών και αδιάθετων καταστημάτων εντοπίζεται στις στοές του κέντρου, όπως στη Σοφοκλέους, την Αριστείδου, τη Λέκκα, με σχεδόν το ένα στα δύο καταστήματα κλειστό, αλλά και στην οδό Σταδίου, όπου τα τρία στα δέκα είναι κενά.

Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, πολλά ακίνητα παραμένουν κλειστά σε κτίρια με ιδιοκτησιακές εκκρεμότητες ή βρίσκονται στη φάση αξιοποίησής τους από επενδυτές, αν και η διάσωση της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς και της φυσιογνωμίας του ιστορικού κέντρου περνάει μέσα από την οικονομική αναβίωσή του και είναι το μόνο μοντέλο που διεθνώς έχει αποδειχθεί αποτελεσματικό και βιώσιμο.

Από την πλευρά του ο πρύτανης του ΟΠΑ Δημήτρης Μπουραντώνης τόνισε ότι «η στρατηγική σημασία της έρευνας θα βοηθήσει στην κατανόηση των αλλαγών της αγοράς και αποτελεί κρίσιμο εργαλείο για τις στρατηγικές αποφάσεις προσαρμογής στη σύγχρονη οικονομία των επιχειρήσεων λιανικής και χονδρικής πώλησης προϊόντων και υπηρεσιών». Πάντως στο κέντρο της Αθήνας συνεχίζει να χτυπά η καρδιά του εμπορίου με ευρύτατη ποικιλία καταστημάτων και θεματική εξειδίκευση σε επιμέρους οδούς.

Μεγάλη ποικιλία

Από τα στοιχεία της έρευνας και τη σύγκριση με την περσινή χρονιά προκύπτει ότι υπάρχει μεγάλη ποικιλία καταστημάτων λιανικού εμπορίου που καλύπτουν ευρύτατο φάσμα αγοραστικών αναγκών, ενώ σε ό,τι αφορά τα καταστήματα εστίασης, παρουσιάζουν βραδύτερο κύκλο ζωής από άλλες χρήσεις.

Νέα καταστήματα εστίασης ανοίγουν και υφιστάμενα κλείνουν με μεγαλύτερη συχνότητα, ενώ ορισμένες οδοί χαρακτηρίζονται από υψηλότερη συγκέντρωση καταστημάτων της ίδιας κατηγορίας, με εντονότερη παρουσία ορισμένων εμπορικών κλάδων σε οδούς του εμπορικού τριγώνου, και ανάλογα φαινόμενα παρατηρούνται και στις επιχειρήσεις εστίασης και ψυχαγωγίας.

Οι εμπορικές χρήσεις που εντοπίζονται να βρίσκονται σε αποδρομή είναι τα εργαστήρια αργυροχρυσοχοΐας στις οδούς Περικλέους και Κολοκοτρώνη, όπου άλλοτε μεσουρανούσαν, και εργαλεία, υλικά κατασκευών, οικιακός εξοπλισμός στην οδό Αθηνάς.

Θεματικές εμπορικές περιοχές που δεν υπάρχουν πλέον είναι η οδός Δραγατσανίου που άλλοτε φιλοξενούσε τα καταστήματα ηλεκτρικών συσκευών, ενώ στις θεματικές εμπορικές περιοχές που επιβιώνουν είναι η οδός Βίσσης με τα είδη κιγκαλερίας, οι οδοί Ερμού και Αγίου Μάρκου με ένδυση, υπόδηση και αξεσουάρ, όπως και η οδός Νικίου με επιχειρήσεις ένδυσης, υπόδησης, υφασμάτων, λευκών ειδών.

Ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών με βάση την έρευνα επισημαίνει ότι το θεματικό εμπόριο χρειάζεται κίνητρα για να διασωθεί καθώς η διάσωση των θεματικών εμπορικών περιοχών «είναι σημαντική από ιστορικής, πολιτιστικής και κοινωνικής πλευράς», όπως σημείωσε ο πρόεδρος του Συλλόγου Σταύρος Καφούνης, ενώ υπογράμμισε ότι υπάρχει διάχυση οικονομικής ωφέλειας από τη λειτουργία του θεματικού εμπορίου.

Πηγή: Εντυπη Εκδοση ΤΑ ΝΕΑ

Πώς η Εφορία πιάνει τη φοροδιαφυγή – Σύμμαχος τα drones και η τεχνητή νοημοσύνη

Αφήστε μια απάντηση