Επιστήμονες ανέπτυξαν το πρώτο εμβόλιο mRNA στον κόσμο για θανατηφόρα βακτήρια

syringe-g7949a5a89_1280

Ερευνητές στο Πανεπιστήμιο του Τελ Αβίβ και το Ινστιτούτο Βιολογικών Ερευνών του Ισραήλ ανέπτυξαν το πρώτο εμβόλιο mRNA στον κόσμο που είναι 100% αποτελεσματικό κατά ενός θανατηφόρου βακτηρίου.

Σύμφωνα με τη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό «Science Advances», αυτό το επίτευγμα ανοίγει το δρόμο για την ανάπτυξη περισσότερων εμβολίων για βακτηριακές ασθένειες, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων που προκαλούνται από βακτήρια ανθεκτικά στα αντιβιοτικά. Η μελέτη, που διεξήχθη σε ποντίκια, έδειξε ότι όλα τα εμβολιασμένα ζώα ήταν πλήρως προστατευμένα από το βακτήριο που προκαλεί την πανώλη.

Κάθε χρόνο αναφέρονται κρούσματα πανώλης – που προκαλείται από το βακτήριο Yersinia pestis – στην Αφρική, σε ορισμένα μέρη της Ασίας, στη Νότια Αμερική και στις ΗΠΑ. Η νόσος μεταδίδεται στον άνθρωπο από το τσίμπημα ψύλλων, (κυρίως του είδους Xenopsylla cheopsis), που παρασιτούν σε άρρωστο μαύρο αρουραίο. Μεταδίδεται εύκολα και γρήγορα με άμεση ή έμμεση επαφή.

«Μέχρι σήμερα, τα εμβόλια mRNA, όπως και τα εμβόλια COVID-19, θεωρούνταν ότι ήταν αποτελεσματικά κατά των ιών αλλά όχι κατά των βακτηρίων», εξήγησε ο Δρ Έντο Κον, επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης.

Τα περισσότερα εμβόλια που κυκλοφορούν περιέχουν μια νεκρή ή εξασθενημένη εκδοχή ενός βακτηρίου ή ιού. Η τεχνολογία mRNA ωστόσο, δεν χρησιμοποιεί βακτήρια ή ιούς. Όπως εξηγούν οι ερευνητές, οι ιοί παράγουν τις πρωτεΐνες τους μέσα στα κύτταρά μας, πράγμα που σημαίνει ότι εξαρτώνται από τα ανθρώπινα κύτταρα για την αναπαραγωγή τους.

Αντίθετα, τα βακτήρια δεν χρειάζονται ανθρώπινα κύτταρα για να παράγουν πρωτεΐνες. Ως εκ τούτου, οι πρωτεΐνες που παράγονται στα βακτήρια μπορεί να είναι διαφορετικές από εκείνες που παράγονται στα ανθρώπινα κύτταρα, ακόμη και όταν βασίζονται στην ίδια γενετική αλληλουχία.

«Για να αντιμετωπίσουμε αυτό το πρόβλημα, αναπτύξαμε μεθόδους για την έκκριση των βακτηριακών πρωτεϊνών παρακάμπτοντας τις κλασικές οδούς έκκρισης, οι οποίες είναι προβληματικές για την εφαρμογή αυτή», εξήγησε ο Δρ Κον. «Το αποτέλεσμα ήταν μια σημαντική ανοσολογική απόκριση, με το ανοσοποιητικό σύστημα να αναγνωρίζει τις πρωτεΐνες του εμβολίου ως ανοσογόνες βακτηριακές πρωτεΐνες. Για να ενισχύσουμε τη σταθερότητα της βακτηριακής πρωτεΐνης και να βεβαιωθούμε ότι δεν αποσυντίθεται πολύ γρήγορα μέσα στο σώμα, την ενισχύσαμε με ένα τμήμα ανθρώπινης πρωτεΐνης. Συνδυάζοντας τις δύο πρωτοποριακές στρατηγικές, επιτύχαμε μια πλήρη ανοσολογική απόκριση».

Οι ερευνητές πιστεύουν ότι η μελέτη τους θα βοηθήσει στην ανάπτυξη ασφαλών και αποτελεσματικών εμβολίων mRNA.

ΠΗΓΗ: Interesting Engineering