Το πλαστικό χρήμα εξαφανίζει τα μετρητά από την αγορά

των Δήμητρας Σκούφου και Αγη Μάρκου

Αδειο από χαρτονομίσματα και κέρματα είναι πλέον το πορτοφόλι αρκετών καταναλωτών καθώς όλο και περισσότεροι προτιμούν να χρησιμοποιούν το… πλαστικό χρήμα στις πάσης φύσεως οικονομικές συναλλαγές τους.

Σύμφωνα με στοιχεία της Cardlink, λιγότεροι από τους μισούς έλληνες καταναλωτές χρησιμοποιούν πλέον μετρητά σε εβδομαδιαία βάση, ενώ σχεδόν επτά στους δέκα (67%) δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν και το κινητό τους τηλέφωνο για πληρωμές.

Εξίσου ενδεικτικό της νέας τάσης είναι η αύξηση που παρατηρείται στη χρήση τραπεζικών καρτών (πιστωτικών και χρεωστικών) ακόμη και για πληρωμές αξίας που κινούνται σε επίπεδα κάτω των δυο ευρώ!

Τη μεγάλη διείσδυση του πλαστικού χρήματος στις καθημερινές συναλλαγές δείχνουν και τα πρόσφατα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, σύμφωνα με τα οποία ο συνολικός αριθμός των ενεργών καρτών πληρωμών σε κυκλοφορία στο τέλος του 2021 έφτασε τα 19,7 εκατ., 6% μεγαλύτερος σε σχέση με το 2020, ενώ με υψηλούς ρυθμούς της τάξης του 25%-30% αυξήθηκε η αξία των συναλλαγών με κάρτες στο α’ πεντάμηνο του 2022.

Ταχύτατη είναι και η διείσδυση των ψηφιακών πορτοφολιών που βρίσκονται σε κινητά τηλέφωνα. Σύμφωνα με εκτιμήσεις τραπεζικών πηγών, σε εβδομαδιαία βάση οι χρήστες των e-wallets αυξάνονται κατά 7%-8%, ενώ ακόμη μεγαλύτερη είναι η άνοδος του τζίρου που διενεργείται με αυτά. Στις συσκευές με λογισμικό IOS ενισχύονται από μήνα σε μήνα κατά 20% περίπου και στα Android τηλέφωνα κατά 40%.

Σύμφωνα με τραπεζικά στελέχη, καταλυτικό ρόλο έπαιξε η πανδημία καθώς μεγάλος αριθμός πολιτών αναγκάστηκε να κάνει χρήση των καρτών για υγειονομικούς κατά βάση λόγους και διαπίστωσε την ευκολία (αποφεύγουν αναμονές στα ATM) και την ασφάλεια που προσφέρουν (αποφεύγουν να γίνουν αποδέκτες πλαστών χαρτονομισμάτων).

Καθοριστικής σημασίας είναι και το «χτίσιμο» του αφορολόγητου μέσα από τη χρήση του πλαστικού χρήματος. Η μέχρι στιγμής πορεία των μεγεθών δημιουργεί την αισιοδοξία στις τράπεζες ότι φέτος θα καταγραφεί νέο ιστορικό υψηλό στη χρήση των καρτών.

Διαδικτυακές αγορές

Οσον αφορά τους τομείς που χρησιμοποιείται περισσότερο το πλαστικό χρήμα, το μεγαλύτερο μέρος του συνολικού τζίρου με κάρτες γίνεται σε σουπερμάρκετ και ακολουθούν τα πρατήρια καυσίμων και ο τομέας του τουρισμού και της διασκέδασης. Αξιοσημείωτη είναι και η αύξηση στις πληρωμές με κινητά τηλέφωνα που εμφανίζουν επίσης οι υπηρεσίες delivery.

Σύμφωνα με επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στον χώρο του λιανικού εμπορίου, η «έκρηξη» των διαδικτυακών αγορών έχει οδηγήσει στην αύξηση της έκδοσης προπληρωμένων και εικονικών καρτών πληρωμών, ενώ ο φόβος της πανδημίας αύξησε σημαντικά τις ανέπαφες συναλλαγές.

Σύμφωνα με στοιχεία της Cardlink, πάνω από το 90% των συναλλαγών είναι πλέον ανέπαφες, με τους καταναλωτές να χρησιμοποιούν τις κάρτες τους ακόμη και για μικρής αξίας συναλλαγές.

Είναι χαρακτηριστικό ότι στο δίκτυο της Cardlink, το 39% (από 37% το 2020) των συνολικών συναλλαγών αφορούσε πληρωμές κάτω των 10 ευρώ, το 22% (από 20%) πληρωμές έως 5 ευρώ και το 7% (από 6) ήταν συναλλαγές αξίας κάτω των 2 ευρώ.

Αφήστε μια απάντηση