Έρευνα: Eλάχιστη η πρόοδος κατά το lockdown για το 95% των μαθητών παγκοσμίως

Το κλείσιμο των σχολείων έχει αποτελέσει συνήθης επιλογή στη μάχη κατά της Covid-19. Όμως, οι ακριβείς επιπτώσεις παραμένουν άγνωστες. Τρείς καθηγητές του πανεπιστημίου της Οξφόρδης, ο Περ Ενγκέζελ, ο Άρουν Φρέι και ο Μάρκ Βερχάγκεν, χρησιμοποίησαν ένα φυσικό πείραμα που έγινε με βάση των εθνικών ερευνών της Ολλανδίας πριν και μετά το lockdown, με σκοπό να κρίνει τις επιπτώσεις που είχε το κλείσιμο των σχολείων στην εκπαίδευση των μαθητών.

Η Ολλανδία αποτελούσε μία καλή επιλογή γιατί εκεί η ‘ιδανική περίπτωση’ με ένα σύντομο lockdown, συμπεριλαμβάνει χρηματοδοτήσεις σχολείων και κορυφαία νούμερα παγκοσμίως στην ευρυζωνική πρόσβαση. Παρά τις ευνοϊκές συνθήκες, βρήκαν και οι τρείς ότι οι μαθητές έκαναν ελάχιστη ή καθόλου πρόοδο με την εκμάθηση από το σπίτι. Παρατηρήθηκε ιδιαίτερα στα παιδιά από σπίτια με δυσκολίες.

Η απαγόρευση της διδασκαλίας πρόσωπο με πρόσωπο στα σχολεία κατά τη διάρκεια της πανδημίας που προκάλεσε η Covid-19 έχει προκαλέσει πολλές ανησυχίες για τις επιπτώσεις που θα έχει στις μαθησιακές δυσκολίες των μαθητών. Αν πάρουμε το δεδομένο ότι οι περισσότερες εθνικές έρευνες έγιναν πριν και μετά το lockdown και συγκρίνουμε την πρόοδο εκείνη την περίοδο με αυτή πριν 3 χρόνια, ακόμα και με τις εξαιρετικές χρηματοδοτήσεις, τα αποτελέσματα έδειξαν μαθησιακή πτώση κατά 3%. Αυτό το ποσοστό συμβαδίζει με το ένα πέμπτο ενός σχολικού χρόνου, ακριβώς όσο τα σχολεία έμειναν κλειστά. Αυτό είναι πιο προφανές στα παιδιά που έρχονται από οικογένειες με χαμηλότερη μαθησιακό υπόβαθρο, – μέχρι και 60% παραπάνω – επιβεβαιώνοντας τις ανησυχίες για τις άνισες επιπτώσεις της πανδημίας στα παιδιά και τις οικογένειές τους.

Αναλύοντας βρήκαν ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα ήταν στην συνολική εκμάθηση και διδασκαλία, όχι απλά στις περιπτώσεις διαγωνισμάτων και εξετάσεων. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι οι μαθητές έκαναν ελάχιστη ή μηδαμινή πρόοδο μαθαίνοντας από το σπίτι και υποδεικνύουν ότι οι απώλειες θα είναι μεγαλύτερες σε χώρες με πιο αδύναμη υποδομή ή μεγαλύτερες περιόδους σχολικού lockdown. Η πανδημία της Covid-19 μεταμορφώνει την κοινωνία με πρωτόγνωρους τρόπους, συχνά επιδεινώνοντας τα κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα του κόσμου στο πέρασμα της. Σε προσπάθεια να ηρεμίσουν την εξάπλωση του, κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο έχουν καταλήξει να σταματούν τα φυσικά μαθήματα στα σχολεία, επηρεάζοντας αρνητικά περίπου το 95% του παγκόσμιου μαθησιακού πληθυσμού, το οποίο είναι το μεγαλύτερο ποσοστό στην ιστορία της εκπαίδευσης.

Προηγούμενες έρευνες έψαξαν τις επιπτώσεις που είχαν οι καλοκαιρινές διακοπές ή οι γενικές διακοπές μαθημάτων από γεγονότα όπως επικίνδυνες κακοκαιρίες ή απεργίες των καθηγητών στην εκπαίδευση. Η Covid-19 όμως κάνει δύσκολο τον τρόπο που θα μπορέσουν παλαιότερες λύσεις να ωφελήσουν την κατάσταση, κάνοντας την ιδιαίτερη. Τα προβλήματα που έχει προκαλέσει στην οικονομία κάνουν τους γονείς λιγότερο ικανούς να βοηθήσουν την κατάσταση, αφού δυσκολεύονται με τις οικονομικές ανάγκες που προκύπτουν ή τις απαιτήσεις που συνοδεύουν την εργασία από το σπίτι. Τα θέματα υγείας και το ρίσκο θνησιμότητας της πανδημίας δημιουργούν ακόμα περισσότερα ψυχολογικά βάρη, όπως και η κοινωνική αποκοπή. Όλα αυτά οδηγούν στην αύξηση της ενδοοικογενειακής βίας, βάζοντας τους ήδη ευάλωτους μαθητές σε αυξημένο κίνδυνο. Συγχρόνως, η πορεία της πανδημίας ίσως ωθήσει τις κυβερνήσεις και τα σχολεία να πάρουν πιο ενεργή στάση από ότι είχαν σε περασμένες περιπτώσεις.

Δεδομένα που αφορούν την απώλεια μάθησης βγαίνουν στην επιφάνεια πολύ αργά. Αντιθέτως με τους πιο κοινωνικούς τομείς όπως η οικονομία ή ο τομέας υγείας, τα σχολεία δεν ανεβάζουν δεδομένα τόσο συχνά. Σχολεία και καθηγητές δυσκολεύτηκαν ήδη να πάρουν ηλεκτρονικά μέτρα για μαθήματα, πόσο μάλλον για εκτιμήσεις και ανανεωμένα δεδομένα. Προηγούμενα αποτελέσματα από διαδικτυακές πλατφόρμες εκμάθησης έδειξαν μια πτώση στις ολοκληρωμένες σχολικές εργασίες και άνοδο στην καταστολή των βαθμών. Μια επισκόπηση αποκαλύπτει πως τα παιδιά ξοδεύουν λιγότερο χρόνο διαβάζοντας σε συνθήκες lockdown και κάποιες αναφέρουν διαφορές στην οικογενειακή κατάσταση των παιδιών. Πρόσφατα, έχουν έρθει δεδομένα από μαθητές που επιστρέφουν στο σχολείο.
«Η έρευνά μας αποτελεί μία από τις πρώτες προσπάθειες ποσοτικοποιήσεως της απώλειας μάθησης που προκάλεσε η Covid-19 χρησιμοποιώντας εγκεκριμένα τεστ, ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα, και τεχνικές που επιτρέπουν περιστασιακές παρεμβάσεις,» δήλωσαν οι τρείς καθηγητές και ερευνητές.

Σε αυτή την έρευνα παρουσίασαν αποδείξεις για το τι έχει προκαλέσει η πανδημία στην πρόοδο των μαθητών της Ολλανδίας, καλύπτοντας το 15% των δημοτικών σχολείων της χώρας από το 2017 έως και το 2020. Αυτό συμπεριλάμβανε αποτελέσματα διαγωνισμάτων δύο φορές το χρόνο για κύρια μαθήματα από μαθητές 8 έως και 11 ετών, όπως και δημογραφικά μαθητών και χαρακτηριστικά σχολείων. «Ο κύριος στόχος μας είναι να μάθουμε το αν η εκμάθηση των παιδιών υπέφερε στη διάρκεια του lockdown και αν οι μαθητές από σπίτια με χαμηλότερο μαθησιακό επίπεδο επηρεάστηκαν δυσανάλογα με τους άλλους. Στα κριτήριά μας περιλαμβάνουμε διαφορές με το φύλο, την τάξη, το μάθημα αλλά και την απόδοση των μαθητών πριν το lockdown,» αναφέρουν.

Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν πως όντως η εξ ’αποστάσεως διδασκαλία είχε μόλις το 50% της απόδοσης που θα ήθελαν σε σύγκριση με τον κλασικό τρόπο διδασκαλίας. Οι φόβοι τους επιβεβαιώθηκαν καθώς παιδιά με οικογενειακά προβλήματα επηρεάστηκαν περισσότερο από άλλα, κάνοντας το πρόβλημα ακόμα πιο δύσβατο. «Το αν αυτά τα αποτελέσματα είναι απλά ένα προσωρινό εμπόδιο και το αν οι καθηγητές θα μπορέσουν να τα καλύψουν είναι κάτι που μόνο ο χρόνος θα δείξει. Μόνο με το πέρασμα του χρόνου θα δούμε αν τα παιδιά θα ανακάμψουν, θα μείνουν στάσιμα ή θα μείνουν περισσότερο πίσω,» δηλώνουν στην έρευνά τους.

www.ertnews.gr

Κατερίνα Μουτάφη