Τροπολογία με την οποία προτείνεται η αλλαγή δύο άρθρων του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας και καταργούνται οι διατάξεις που «εκμηδένισαν το προνόμιο των εργατικών απαιτήσεων έναντι άλλων πιστωτών, σε περίπτωση αναγκαστικής εκτέλεσης (πλειστηριασμού ή πτώχευσης) σε βάρος του εργοδότη», κατέθεσε απόψε η κοινοβουλευτική ομάδα του ΚΚΕ, προκειμένου να ενταχθεί ως ρύθμιση στο νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών «Ρύθμιση Οφειλών και Παροχή Δεύτερης Ευκαιρίας».
Η αιτιολογική έκθεση
Όπως επισημαίνεται στην αιτιολογική έκθεση της Τροπολογίας, «με τον ν. 4335/2015, σε συνδυασμό με το ν. 4336/2015 και ν. 4446/2016, αλλοιώθηκε και ουσιαστικά εκμηδενίστηκε το προνόμιο των εργατικών απαιτήσεων έναντι άλλων πιστωτών σε περίπτωση αναγκαστικής εκτέλεσης (πλειστηριασμού ή πτώχευσης) σε βάρος της περιουσίας του οφειλέτη-εργοδότη των εργαζομένων.»
» Έτσι, με τις πρόσφατα θεσπισθείσες διατάξεις με τις οποίες εισήχθη ο νέος Κώδικας Πολιτικής Δικονομίας (άρθρο όγδοο του άρθρου 1 του Ν. 4335/2015), οι ειδικοί προνομιούχοι δανειστές, δηλ. οι τράπεζες, υπεισέρχονται στη θέση του προνομίου των εργαζομένων, ικανοποιούμενες από τα 2/3 του πλειστηριάσματος ή της πτωχευτικής περιουσίας, αφήνοντας μόνο το 1/3 (το οποίο μπορεί να μειώνεται και στο 25%, αν συντρέχουν και εγχειρόγραφοι δανειστές, όπως κατ’ εξοχήν συμβαίνει) για την συμμετρική κάλυψη των εργατικών απαιτήσεων, των απαιτήσεων του Δημοσίου από ΦΠΑ και παρακρατούμενους και επιρριπτόμενους φόρους και των απαιτήσεων των ΦΚΑ» (σ.σ. Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης).»
Αποτέλεσμα της αντεργατικής αυτής τροποποίησης στο σύστημα των προνομίων – σημειώνουν οι βουλευτές του ΚΚΕ – «είναι η ματαίωση της ουσιαστικής ικανοποίησης των εργαζομένων και όποιας προστασίας τους έχει απομείνει. Παρότι δε, με τις ρυθμίσεις των άρθρων 176 και 177 του ν.4512/2018 έγινε μια μικρή βελτίωση σε σχέση με τη θέση κατάταξης των απαιτήσεων των εργαζομένων έναντι των οφειλετών-εργοδοτών, σε περίπτωση αναγκαστικής εκτέλεσης (πλειστηριασμού-πτώχευσης) σε βάρος της περιουσίας του οφειλέτη-εργοδότη, το υπερπρονόμιο που θεσπίστηκε υπέρ των απαιτήσεων των εργαζομένων έναντι του οφειλέτη-εργοδότη, περιορίστηκε μονάχα σε μη καταβληθέντες μισθούς 6 μόλις μηνών, αλλά και για περιορισμένο ύψος αποδοχών-μισθού (νόμιμος κατώτατος μισθός υπαλλήλου άνω των 25 ετών επί 275%).»
Έτσι, η ρύθμιση του 2018, «όχι μόνο δεν δίνει λύση στην σημαντική αλλοίωση σε βάρος του προνομίου των εργατικών απαιτήσεων έναντι άλλων πιστωτών, αλλά και εισάγει μια επικίνδυνη κατηγοριοποίηση των εργατικών απαιτήσεων, που πρέπει να ικανοποιούνται προνομιακά στο σύνολό τους και χωρίς καμία διάκριση».
Καθώς το πρόβλημα της υποβάθμισης των προνομίων των εργατικών απαιτήσεων κατά την αναγκαστική εκτέλεση εξακολουθεί να παραμένει, το ΚΚΕ καταθέτει πρόταση τροποποίησης των άρθρων 975 και 977 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας.