Αυτό είναι το σχέδιο της Volkswagen για τη Θάσο – Που θέλει να επενδύσει

Του Γιώργου Παππά

Η Volkswagen επιλέγει τη Θάσο για τη δοκιμή των αυτοκινήτων του μέλλοντος με αυτόνομη οδήγηση. Ο όμιλος της VW, η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο, σχεδιάζει πιλοτικό πρόγραμμα αυτόνομης οδήγησης στη Θάσο. Η διοίκηση της αυτοκινητοβιομηχανίας και η ελληνική κυβέρνηση είναι στο τελευταίο στάδιο διαπραγμάτευσης των συμβολαίων. Οι υπογραφές αναμένεται να πέσουν στο τρίτο δεκαήμερο του Μαρτίου.

Κλιμάκιο της VW από το Βόλφσμπουργκ, τα κεντρικά του ομίλου στη Γερμανία, πραγματοποιεί από σήμερα αυτοψία στη Θάσο για το πιλοτικό πρόγραμμα αυτόνομης οδήγησης στο ελληνικό νησί. Είναι η τελευταία εξέλιξη μιας προσπάθειας που εντατικοποιήθηκε από τις αρχές του φθινοπώρου με σειρά επαφών των δύο πλευρών.

Η αρχική ιδέα ήταν η δραστηριοποίηση της ΜΑΝ και κατ’ επέκταση της VW στην Ελλάδα και είχε συζητηθεί και με την προηγούμενη κυβέρνηση. «Στόχος μας ήταν να φέρουμε νέες θέσεις εργασίας στην Ελλάδα με γερμανικές επενδύσεις» λέει στα «ΝΕΑ» ο Αθανάσιος Κρίκης. Ωστόσο υπήρξαν ατολμίες που οδήγησαν σε καθυστερήσεις. Η νέα κυβέρνηση στην Αθήνα μετά τις εκλογές του καλοκαιριού πήρε το θέμα πολύ ζεστά, όπως και ο υφυπουργός Εξωτερικών αρμόδιος για την οικονομική διπλωματία, Κώστας Φραγκογιάννης.

 

Κώστας Φραγκογιάννης

Η πρώτη συνάντηση πραγματοποιήθηκε τον Σεπτέμβριο του 2019 στο Κάρσφελντ του Μονάχου, στα κεντρικά της ΜΑΝ, η οποία ανήκει στον όμιλο της VW. O κ. Φραγκογιάννης συναντήθηκε με τον δρα Κάρστεν Ιντρα, υπεύθυνο παραγωγής και προσωπάρχη της ΜΑΝ στο προεδρείο της εταιρείας, τον Αθανάσιο Στιμονιάρη, πρόεδρο των εργατικών επιτροπών και μέλος του Εποπτικού Συμβουλίου του ομίλου VW, και τον Αθανάσιο Κρίκη, εκπρόσωπο των εργαζομένων στο Συμβούλιο της MAN. «Στη γενική πρόξενο Μονάχου, Παναγιώτα Κωνσταντινοπούλου, βρήκαμε έναν σημαντικό υποστηρικτή για τις επαφές μας με την Αθήνα» λέει ο κ. Κρίκης. Αντικείμενο των πρώτων συζητήσεων ήταν οι δυνατότητες που μπορούσε να διασφαλίζει ένα «πράσινο-έξυπνο» νησί, το οποίο οι ΜΑΝ / VW θα μπορούσαν να χρησιμοποιούν για δοκιμές αυτόματης οδήγησης για τα φορτηγά και λεωφορεία της εταιρείας σε πραγματικές συνθήκες.

Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία πληρώνει σήμερα την καθυστέρηση με την οποία μπήκε στην ηλεκτροκίνηση, αλλά δεν θέλει να χάσει και το τρένο της αυτόνομης οδήγησης. Το βασικό πρόβλημα που έχει όμως είναι οι αυστηρές ευρωπαϊκές προδιαγραφές για την οδική ασφάλεια και την απόδοση ευθύνης σε περίπτωση ατυχήματος.

Σύμφωνα με την κείμενη ευρωπαϊκή νομοθεσία είναι δυνατή η δοκιμή σε πραγματικές συνθήκες μόνο μέχρι το επίπεδο «4». Για το επίπεδο «5» – οδήγηση χωρίς φυσική παρουσία οδηγού στο όχημα – η ΜΑΝ αναγκάζεται να κάνει δοκιμές σε πίστες παλαιών αεροδρομίων στη Γερμανία, που δεν καλύπτουν τις απαιτήσεις οδήγησης σε πραγματικές συνθήκες. Δοκιμές στο επίπεδο «5» γίνονται μόνο σε ορισμένες Πολιτείες των ΗΠΑ, όπως η Καλιφόρνια.

«Smart island»

Δυνατότητα παράκαμψης των ευρωπαϊκών προδιαγραφών θα έδινε η επίκληση εξαιρέσεων για παραμεθόριες περιοχές της Ελλάδας. Η ελληνική πρόταση είναι να γίνει η Θάσος «smart island», η οποία συνδυάζει και το πλεονέκτημα των υποδομών του λιμανιού και του αεροδρομίου της Καβάλας.

Ακολούθησαν και άλλες επαφές τόσο στη Γερμανία όσο και στην Αθήνα, οι οποίες κατέληξαν σε συνάντηση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ομίλου VW, Χέρμπερτ Ντίες, επικεφαλής αντιπροσωπείας της VW στις 20 Δεκεμβρίου στο Μαξίμου. Συμμετείχαν επίσης o υπουργός Ανάπτυξης Αδωνις Γεωργιάδης και οι υφυπουργοί Εξωτερικών Κώστας Φραγκογιάννης και Ανάπτυξης Νίκος Παπαθανάσης.

 

Χέρμπερτ Ντίες

«Αν ξεκινήσουμε εμείς στην Ελλάδα με ένα τέτοιο πιλοτικό πρόγραμμα και ανοίξουμε το παράθυρο, τότε θα έρθουν και άλλες εταιρείες να το χρησιμοποιήσουν, καθώς δεν υπάρχει πουθενά σε άλλη ευρωπαϊκή χώρα τέτοια δυνατότητα» σημειώνει ο Κρίκης.

Ειδικά η ΜΑΝ επεκτείνει το διάστημα αυτό τις επενδυτικές της δραστηριότητες στην Ελλάδα. Η Θεσσαλονίκη θα μπορούσε να γίνει το κέντρο των δραστηριοτήτων της εταιρείας στα Βαλκάνια, λέει ο Κρίκης, παραπέμποντας σε άλλα παραδείγματα όπως της Πορτογαλίας, όπου η εταιρεία ξεκίνησε πιλοτικό πρόγραμμα 30 θέσεων που σήμερα απασχολεί περίπου 500 άτομα.

ΜΑΝ και VW ρίχνουν ιδιαίτερο βάρος στην έρευνα και στις τεχνολογίες του μέλλοντος με έναν προϋπολογισμό 45 δισ. ευρώ τα επόμενα χρόνια, μέρος των οποίων μπορούν να κατευθυνθούν στην Ελλάδα. Για το πιλοτικό πρόγραμμα αυτόνομης οδήγησης της Θάσου η ελληνική πολιτεία θα προσφέρει τις υποδομές σε οδικά δίκτυα, τηλεπικοινωνίες και ενέργεια. Το αντάλλαγμα θα είναι μια μεγάλη επένδυση σε τεχνολογίες αιχμής, που θα δημιουργήσει πολλές θέσεις εργασίας και ταυτόχρονα θα προσδώσει προστιθέμενη αξία στο επενδυτικό προφίλ της περιοχής και της χώρας.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΝΕΑ

 

Γράψτε το σχόλιο σας

Αφήστε μια απάντηση