Οι εμπειρίες και όχι τα παιχνίδια ενισχύουν τη νοημοσύνη και την αίσθηση ευτυχίας των παιδιών

Είναι το κλασικό Χριστουγεννιάτικο περιβάλλον: το ζεστό σπιτικό, ο στολισμός, το χριστουγεννιάτικο δέντρο και η αίσθηση χαράς που υπάρχει στον αέρα. Για ένα παιδί, το πρωί των Χριστουγέννων είναι η πιο μαγική μέρα του χρόνου. Τι καλύτερο από το να αρχίσει να ξετυλίγει τα δώρα του;

Αλλά είναι αυτά τα δώρα που κάνουν ένα παιδί πιο ευτυχισμένο; Η επιστήμη λέει όχι. Για την ακρίβεια, τα πολλά δώρα μπορεί να έχουν το αντίθετο αποτέλεσμα, μπορούν να τους κλέψουν, να τους στερήσουν την εμπειρία της φαντασίας.

Η σημασία του παιχνιδιού

Το παιχνίδι είναι απαραίτητο κομμάτι της παιδικής ηλικίας. Μέσα από αυτό, τα παιδιά αναπτύσσουν γνωστικές, σωματικές, κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες που φέρουν μαζί τους στην ενήλικη ζωή. Μέσα από το παιχνίδι, τα μικρά παιδιά αποκτούν συγχρονισμό, όπως επίσης χτίζουν δύναμη και αντοχή. Αν και είναι αντιδιαισθητικό, ακόμα και η πάλη ή το πιο έντονο σωματικά παιχνίδι διδάσκει στα παιδιά πώς να ελέγχουν την επιθετικότητα.

Το συμβολικό παιχνίδι περιλαμβάνει ομιλία, ανάγνωση, γραφή, τέχνη και μουσική. Αυτό το είδος παιχνιδιού βοηθά στο χτίσιμο τεχνικών ικανοτήτων και διδάσκει τα παιδιά να εκφράζουν και να σκέφτονται σε σχέση με τις ιδέες, τα συναισθήματα και τις εμπειρίες. Το δραματικό παιχνίδι σχετίζεται με γνωστικές και ακαδημαϊκές ικανότητες και τα παιχνίδια με κανόνες διδάσκουν τα παιδιά να μοιράζονται, να περιμένουν τη σειρά τους και να μπαίνουν στη θέση του άλλου.

Λιγότερα παιχνίδια = Παιχνίδι υψηλής ποιότητας

Τα πολλά παιχνίδια είναι στην πραγματικότητα ανασταλτικός παράγοντας για τα παιδιά και μειώνουν την ποιότητα του παιχνιδιού. Μια έρευνα εστίασε στη βρεφική συμπεριφορά και ανάπτυξη και βρήκε πως όταν τα νήπια είχαν λιγότερα παιχνίδια για να παίξουν, ήταν περισσότερο ικανά να συγκεντρωθούν και να παίξουν πιο δημιουργικά. Σε αυτή την έρευνα, οι ερευνητές έδωσαν ελεύθερο χρόνο στα νήπια να παίξουν πρώτα με 16 παιχνίδια και ύστερα μόνο με 4 παιχνίδια. Συμπέραναν ότι όταν είχαν λίγα παιχνίδια διαθέσιμα, τα παιδιά περνούσαν περισσότερο χρόνο με το κάθε παιχνίδι και έπαιζαν με αυτό με διάφορους τρόπους.

Λιγότερα παιχνίδια = περισσότερη κοινωνικοποίηση

Με τη γνώση ότι τα λιγότερα παιχνίδια δημιουργούν παιχνίδι υψηλότερης ποιότητας, οι ειδικοί θέλησαν να μάθουν τι θα συνέβαινε αν τα παιδιά δεν είχαν καθόλου παιχνίδια για να παίξουν. Για 3 μήνες, ένας παιδικός σταθμός στο Μόναχο της Γερμανίας δεν είχε καθόλου παιχνίδι. Το project απέδειξε ότι χωρίς τα παιχνίδια, τα παιδιά εφεύρισκαν τα δικά τους παιχνίδια και αποφάσιζαν για τον εαυτό τους τι θα έκαναν και πώς θα έπαιζαν και η διαδικασία αυτή τα έκανε πιο κοινωνικά και δημιουργικά.

Λιγότερα παιχνίδια = στενότερη σχέση γονιών – παιδιών

Μια έρευνα που διεξήχθη στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης βρήκε ότι τα παιδιά που είχαν λιγότερα ηλεκτρονικά και παιχνίδια και περνούσαν περισσότερο χρόνο αλληλεπιδρώντας με τους γονείς τους είχαν καλύτερες σχολικές επιδόσεις και πιο ανεπτυγμένες κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες. Αυτό αποδεικνύει ότι η σχολική επίδοση των παιδιών εξαρτάται κατά ένα μεγάλο βαθμό από το οικογενειακό περιβάλλον και από τις εμπειρίες που βιώνουν με την οικογένειά τους. Μια άλλη έρευνα έρχεται να προσθέσει επίσης πως η ευτυχία σχετίζεται με την εμπειρία και όχι με τα πράγματα.

Οπότε αυτά τα Χριστούγεννα χαρίστε στα παιδιά περισσότερες ευχάριστες εμπειρίες και αναμνήσεις παρά παιχνίδια και ρούχα. Τα πρώτα είναι αυτά που θα μείνουν και αυτά θα φέρουν μαζί τους στην ενήλικη ζωή.

Πηγές

  • www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/JCS-02-2015-0007/full/html?af=R&
  • psychology.cornell.edu/news/study-gratitude-experiences-brings-surprising-benefits
  • Εναλλακτική Δράση

Αφήστε μια απάντηση